KMD Elev løser de administrative opgaver, der er omkring elevernes stam- og undervisningsoplysninger, samt de administrative opgaver der er med undervisningspligten, adressekontrol, plejebørn/udenbys børn, skoleregister, aktuelt elevtal, skoleindskrivning, skolebestyrelsesvalg, transport/buskort, søskendeoplysninger, forældreoplysninger, skolefritidsordning, klasseoprykning, prøveafvikling samt ungdomsskoletilbud.
KMD Elev indeholder registrering af primære persondata på personer fra 0-25 år og deres tilknytning af skoleorganisatoriske oplysninger, hvilket vil sige skole, trin, spor og klasse.
KMD Elev afleverer automatisk års- og prøvekarakterer til Undervisningsministeriet, samt individualstatistik til Danmarks Statistik.
systemet kunne bl.a. udskrive stamkort, klasselister, årgangslister, mødelister, etiketter, betalerliste og modersmålsliste.
KMD Elev indeholder desuden informationer vedrørende søskendeoplysninger, oplysninger om skolefritidsordning via KMD Institution, hvis dette benyttes, samt lægeoplysninger via sygesikringssystemet.
KMD Elev systemet blev indført i 2003 og erstattede i første omgang CEA-Central elevadm. +Elev forvaltning, hvorimod KMD Easy stadig var den enkelte skoles værktøj til elevadministration.
I 2006 kom så første version af KMD Elev til skoler (grundskoler) som erstatning for KMD Easy og i foråret 2007 kom næste version (overbygningsskoler).
Efter en periode hvor enkelte skoler kørte test på KMD Elev til skoler startede udrulning i efteråret 2007 og KMD Easy var helt udfaset i løbet af foråret 2008.