Brødkrumme
Brødkrumme
Skaber
Overborgmesterens sekretariat
Om denne skaber
Officielt navn
1938- | Overborgmesterens sekretariat |
---|
Detaljer
Navn | Overborgmesterens sekretariat |
---|---|
Periode | 1938- |
Type | Kommunal institution |
Beskrivelse
Overborgmesterens sekretariat blev oprettet den 1. april 1938 for at varetage udførelsen af magistratsafdelingens sekretariatsforretninger. Desuden deltog sekretariatet i behandlingen af en række sager eller behandlede selv sager, som omfattede kommunens almindelige anliggender, herunder sager af juridisk, økonomisk og forfatningsmæssig karakter.
Da overborgmesteren som formand for den samlede magistrat havde en række beføjelser, stod sekretariatet for de sekretariatsforretninger som var forbundet med den samlede magistrats virksomhed, deriblandt tilrettelæggelse af magistratens møder og magistratens håndbibliotek.
Fra den l. april 1965 blev sekretariatet delt i tre kontorer. Kontorerne stod for udarbejdelse af budget og investeringsplan samt ekspedition af de udtalelser, som overborgmesteren i medfør af lov nr. 75 af 18. marts 1938 (§ 6, stk. 2 og § l, stk. 3) skulle afgive om alle bevillingsforslag, der forelægges for den samlede magistrat og borgerrepræsentation.
Sekretariatet behandlede også sager vedrørende:
- kommunens finanser
-forholdet til staten og andre kommuner
- optagelse af lån
- anbringelse af kommunens midler
- det kommunale oplysningsudvalg
- det rådgivende kommunale ungdomsudvalg
- Københavns kommunes fond til minde om Danmarks befrielse
- Øresundsrådet
- valg af repræsentanter til forskellige andre udvalg og lignende.
I 1998 blev magistratsstyret nedlagt og overborgmesterens sekretariat blev lagt under Økonomiforvaltningen. Sekretariatet tager sig af overborgmesterens møder og taler, presse- og borgerhenvendelser, samt repræsentative opgaver og modtagelser.
Referencer
Starbas ID | 34 |
---|---|
ASTA7 ID | 4b67ae87-a1c3-440c-bf4f-b2282261c14f |