Opførelsen af kommunale beboelsesejendomme blev lagt under økonomikontoret i1916 og fra 1918 under direktoratet for stadens faste ejendomme, der i forvejen administrerede kommunens ejendomme. Da dette direktorat fra I. april 1938 blev lagt under overborgmesteren, blev direktoratets husafdeling udskilt som en selvstændig institution under magistratens 2. afdeling under navnet Københavns kommunes beboelsesejendomme.
Ved kommunalbestyrelsens beslutning af 27. marts 1947 blev institutionens betegnelse ændret til direktoratet for Københavns kommunes beboelsesejendomme. Direktoratet stod for kommunens eget boligbyggeri og opførelsen af visse institutionsejendomme.
Direktoratet varetog administrationen af:
- stenhus- og træhusejendomme, som kommunen havde opført
- de husejendomme, som var blevet købt med kommunale formål for øje (gadeudvidelser, sanering m. m.)
- ejendomme, der var blevet overtaget på tvangsauktion
- ejendomme, der var overtaget på de betingelser, som kommunen i sin tid fastsatte ved salget af grundene
- ejendommen Kettebo, der blev købt blandt andet for at skaffe boliger til sygeplejersker ved Hvidovre hospital
- visse institutionsejendomme, dels erhvervede, dels opførte
- forskellige beboelsesejendomme for andre kommunale institutioner og for staten
Fra 1. april 1965 blev der under direktoratet etableret en centraliseret boliganvisning for alle de lejligheder (bortset fra pensionist- og husvildeboliger), som kommunen havde eller fik anvisningsret til. Formålet var formidling af de sociale boligmæssige opgaver, som blev varetaget af kommunen. Samtidig overtog direktoratet sekretariatsvirksomheden for kommunens boligudvalg.
I 1978 overgik Beboelsesejendommene til magistratens 6. afdeling.
Regelgrundlag for Beboelsesejendommene:
Kommunalbestyrelsens beslutning af 27. marts 1947
Kommunalbestyrelsens beslutning af 11. marts 1965