Om privat brugerprofil
For at kunne bestille arkivalier til brug på en læsesal skal du oprettes som bruger i Arkivfinder. Du opretter din brugerprofil med MitID og bruger herefter MitID til at logge ind.
I Arkivfinder kan du søge og bestille arkivalier fra en lang række kommunale arkivers samlinger.
Se listen over hvilke kommunearkiver, der bruger Arkivfinder.
For at bestille skal du have en brugerprofil. Du skal oprette dig med en privat brugerprofil, med mindre du er ansat i en kommune og skal bruge arkivalier fra denne kommunes arkiv til dine arbejdsopgaver..
Du opretter din brugerprofil med MitID og når profilen er oprettet, skal du herefter bruge MitID til at logge ind i Arkivfinder.
Du vil derudover blive bedt om at skrive din e-mailadresse, så vi kan kontakte dig i forbindelse med din bestilling. E-mailadressen skal bekræftes via en mail, vi sender i forbindelse med oprettelsen.
Der sendes ikke arkivalier mellem kommunearkivernes læsesale, hvilket betyder at arkivalier skal benyttes på det arkivs læsesal, der opbevarer materialet. Din brugerprofil virker dog til samtlige arkiver i Arkivfinder. Du skal derfor ikke ikke oprette en ny brugerprofil, hvis du vil bestille fra et andet arkiv, end du tidligere har benyttet.
Kontakt altid det enkelte kommunearkiv for spørgsmål ang. deres samling, hjælp til søgning eller din bestilling.
Du får en kvittering på mail, når du har bestilt – og igen, når din bestilling ligger klar til dig på læsesalen.
Ønsker du at slette din brugerprofil, skal du kontakte Københavns Stadsarkiv. Bemærk at hvis du sletter din brugerprofil, vil du ikke have adgang til din bestillingshistorik, hvis du en dag opretter dig igen.