Mogens Andersen (1916 – 2003)
Dansk billedkunstner og forfatter.
Født i København og var elev på P. Rostrup Bøyesens malerskole i 1933-39. Andersen debuterede i 1935 på Kunstnernes Efterårsudstilling. Han var bl.a. medlem af sammenslutningen Grønningen.
Andersen var først inspireret af de såkaldte Mørkemalere og deres brug af jordfarver, senere af de tidlige franske modernister efter talrige rejser og ophold i Frankrig siden 1933. Andersen arbejdede i en vekselvirkning mellem abstraktion og figuration, hvor en nedtonet farveholdning anvendes til bl.a. at illustrere kvindekroppens former. I løbet af 1950erne blev hans stil mere non-figurativ.
Mogens Andersens første store udsmykning af Københavns Hovedbibliotek på Kultorvet (1957-59) forårsagede voldsom debat omkring den abstrakte kunst. Siden vandt han bred anerkendelse og udførte en lang række dekorative opgaver.
Mogens Andersen udtrykte sig også i farvegrafik, i billedtæpper, vævet af Lise Warburg, og i keramiske arbejder for Den Kgl. Porcelainsfabrik.
Mogens Andersen var desuden en flittig skribent, og hans personlige udvikling og forhold til kunst kan følges i bøgerne Moderne fransk malerkunst (1948), Omkring kilderne (1967) og Nødigt, men dog gerne (1976), der efterfulgtes af flere erindringsbøger.