Beskrivelse af Slangerupbanen, Gladsaxe:
HISTORIE OG RESSORT:
I 1929 købte Gladsaxe sammen med Værløse, Farum, Lynge-Uggeløse og Slangerup Kommuner Slangerupbanen og omdannede den til et kommunalt aktieselskab. Gladsaxe Kommune blev storaktionær med en aktiemariotet på 60% af selskabets aktier. En elektrificering af banen blev aktieselskabets primære opgave og den næsten blev gennemført i 1930, men et snævert flertal i Gladsaxe Sogneråd stemte imod projektet. I 1942 indgik A/S Slangerupbanen en overenskomst med Københavns Sporveje og NEAS om banens elektrificering, anlæg af dobbeltspor og indføring til Jarmers Plads men 2. Verdenskrigs udbrud kom i vejen for realiseringen af projektet. I 1948 blev Slangerupbanen solgt til staten, og i 1954 ændrede den navn til Hareskovsbanen, da strækningen mellem Farum og Slangerup blev nedlagt. Først i 1977 blev Hareskovbanen elektrificeret.