Gladsaxe Kommunes Lokalhistoriske Arkiv blev oprettet i tilknytning til Gladsaxe Bibliotekerne i efteråret 1976. I tilknytning til lokalarkivet oprettede kommunen tillige Det rådgivende Arkivudvalg for Lokalhistorisk Arkiv i november 1976. Det rådgivende Arkivudvalg trådte typisk sammen en gang om året i forbindelse med, at arkivet aflagde årsberetning for det forløbne år og fortalte om kommende tiltag. Udvalget var kun rådgivende og kunne ikke bestemme arkivets opgaver. I 1998 blev det store, kommunale arkiv lagt administrativt sammen med det lille lokalarkiv, og der kom navneændring til Gladsaxe Byarkiv, hvorunder lokalarkivet var en afdeling. Det rådgivende Arkivudvalg blev derefter lidt af en anakronisme, eftersom det fortsat kun var rådgivende i forhold til lokalhistorisk afdeling. De kommunale arkivalier er nemlig underlagt stram lovgivning og kunne dermed ikke indgå i udvalgets ansvarsområde. Det rådgivende Arkivudvalg for Lokalhistorisk afdeling blev nedlagt i forbindelse med kommunalvalget i november 2009. Selve Lokalhistorisk afdeling blev ved sammenlægningen i 1998 en del af den daværende Central- og Skatteforvaltning, mere præcist underlagt chefen for Byrådssekretariatet. Ved sammenlægningen fik arkivet også en uddannet historiker som ansvarlig leder i forhold til det arkivfaglige indhold.