Folkeregisteret blev oprettet i 1923 og afløst af CPR registret i 1968.
Dets primære funktion var at holde rede på, hvor den enkelte borger boede på et givent tidspunkt. Det var borgernes pligt at meddele adresseændringer til Folkeregisteret. Blev det forsømt, afstedkom det advarsler og senere bøder.
Folkeregisteret modtog oplysninger om de enkelte borgere fra forskellige andre kommunale myndigheder, f.eks. oplysninger om børnebidrag og medlemskab af sygekasse.
Da det var Folkeregisteret, der udarbejdede valglister, er der på kortene rubrikker med oplysninger om statsborgerskab, domme, fattighjælp, umyndiggørelse og konkurs. Da det var forhold, der kunne udelukke personer fra valglisterne.
Indtil 1950 blev der hvert år udsendt folketællingsskemaer til husejerne. Skemaerne, som skulle udfyldes den 5. november og returneres til Folkeregistret, blev anvendt til kontrol og revision af hovedkortene.
Maribo Kommunes Folkeregister indeholder oplysninger indtil ca. 1977, da man er blevet ved med at ajourføre kortene efter CPR registrets indførelse.