Kingoskolen blev indviet i 1972 som en særlig overbygningsskole med elever fra 7. klassetrin. Efter kommunesammenlægningen i 1970 valgte den ny Slangerup Kommune at opbygge sit skolevæsen efter skotsk model med små fødeskoler (miljøskoler) med elever fra 1. til 6. klassetrin og en overbygningsskole med elever fra 7. til 10. klassetrin. Til at gennemføre skoleidéerne valgte man en af tidens markante skolefolk, Jens Jacobsen. Kingoskolen blev bygget som en delvis åbenplan-skole, og de to vigtigste pædagogiske principper var ansvar for egen læring og skolepraktikken. Sidstnævnte bestod af en rengøringspraktik i 7. klasse, en landbrugspraktik i 8. klasse, en børne- og ønskepraktik i 9. klasse og i 10. klasse en særlig Danmarkspraktik. For at fastholde princippet om de små enheder valgte kommunalbestyrelsen i begyndelsen af 1980erne at bygge Ejegodskolen som en kopi af Kingoskolen. Det var også en overbygningsskole, altså en udvidelse af kapaciteten, men en selvstændig skole ud fra en ønske om små enheder. Få år efter falder børnetallet igen, og i 1986 blev de to skoler lagt sammen under fælles ledelse og med navnet Egelundskolen. Først i 1990erne sælger kommunen Ejegodskolen til amtet, og Kingoskolen får sit navn tilbage. Skolen har efterhånden ændret sig fra åbenplan til en mere traditionel skole, men med praktikken og en stor vifte af valgfag som mærkesag.
Brand fornyer skolen I 1998 sætter en keramikovn skolen i brand, og halvdelen af skolen brænder helt ned. Skolen tilbringer tre år i skurvogne, men skolens elever, lærere og ledelse formår med fleksibilitet og hensyntagen at holde skolens pædagogiske principper hævd. Lærerne holder til i et rengøringsdepot, og skoleledelsen har kontor i forhallen. Skolen skal genopbygges, og hermed får man også mulighed for at bygge en fremtidssikret skole. Arkitektkonkurrencen vindes af arkitektfirmaet Nielsen og Rubow med fire undervisningshuse og et stort centralt mediatek som bærende idéer. Den ny Kingoskole indvies i 2001. Efterhånden bliver de særlige praktikelementer mere individuelle for eleverne. Det pædagogiske arbejde koncentreres omkring de fire huse med tæt samarbejde på klasse- og husplan. Skolen havde indtil nedlæggelsen i 2015 elever til og med 9. klasse, i alt 326 elever.