Serie

Terslev Skole - Navnebog efter den indbyrdes undervisning

Om denne serie

Detaljer

Navn Terslev Skole - Navnebog efter den indbyrdes undervisning
Periode 1842-​1866
Skaber
Terslev Kommune
Henlagt efter -

Beskrivelse

indbyrdes undervisning, Den Bell-Lancasterske Metode, undervisningsform, der dominerede 1820-50, hvor læreren kunne undervise et stort antal elever samtidig. Med de dygtigste elever som hjælpelærere marcherede alle gruppevis rundt i klassen, og ved undervisningstavler af forskellig sværhedsgrad, der hang på væggene, læste eller regnede de i kor eller individuelt, mens læreren bl.a. uddelte tavler og pegepinde til hjælperne og fløjtede med en pibe, når grupperne skulle bevæge sig fra tavle til tavle. Børnene blev benævnt med numre, og det blev i hver time registreret, hvor i indlæringen hver elev befandt sig. Metoden var udviklet i store britiske fattigskoler og mødte stærk modstand i danske skolekredse, men den blev gennemtvunget af myndighederne af især økonomiske grunde. I 1819 blev Sølvgades Kaserneskole normalskole for metoden.


Kilde: Den Store Danske encyklopædi

Referencer

ASTA7 ID 3d32a9dc-543a-4a24-98d0-09c0009faf68
Starbas ID 94956

Enheder