Brødkrumme
Brødkrumme
Skaber
Sekretariatet (Kommunalbestyrelsens Sekretariat)
Om denne skaber
Officielt navn
1858-1968 | Sekretariatet (Kommunalbestyrelsens Sekretariat) |
---|---|
1968-2003 | Økonomidirektoratets sekretariat |
2003-2006 | Ledelsessekretariatet |
2006-2010 | Kommunalbestyrelsens Sekretariat |
Detaljer
Navn | Sekretariatet (Kommunalbestyrelsens Sekretariat) |
---|---|
Periode | 1858-2010 |
Type | Kommunal institution |
Beskrivelse
HISTORIE OG RESSORT:
Oprettet 1858 som sekretariat for Kommunalbestyrelsen, Magistraten (fra 1919) og en række udvalg samt for kommunens overordnede økonomiske og juridiske forvaltning, betegnet: Almindelige Forvaltning (1900-1907) (A 13), Den økonomiske Forvaltning (1907-1956) (A 16), Den økonomiske-juridiske Forvaltning (1956-1968) (A 16) samt Økonomidirektoratet (A 30) (fra 1968).
Sekretariatet var i perioden 1907-1939 fælles for Den økonomiske Forvaltning og Den juridiske Forvaltning (1907-1939) (A 15). Ved oprettelse af Juridisk Direktorat i 1968 (A 28) overførtes visse funktioner til dette direktorats sekretariat (A 29). Herfra tilbageførtes fra 1987 igen en række opgaver til Sekretariatet, dog ikke sagsområdet vedr. Bolig- og ejendomsafdelingen og huslejenævnene.
Ved nedlæggelsen af Økonomidirektoratet i 2003 udskiltes en række af de opgaver, der i 1980- og 90erne var blevet tillagt Sekretariatet. Til varetagelse af disse opgaver oprettedes fem selvstændige sekretariater: Udbuds- og Kontraktsekretariatet (A 50), Informations- og Websekretariatet (A 52), Budgetsekretariatet (A 53), IT-udviklingssekretariatet (A 56) samt Juridisk Sekretariat (A 55).
På samme tidspunkt udskiltes Frederiksberg Stadsarkiv (A 25), Rådhusservice (A 26) samt IT-drift (A 57) som tre selvstændige afdelinger. Sekretariatet betegnedes efter udskillelsen som Ledelsessekretariatet.
De to førstnævnte sekretariater nedlagdes dog i 1. marts 2005 og deres ressort tilbageførtes til Ledelsessekretariatet, hvis arkivdannelse tillige omfattede Juridisk Sekretariat indtil 1.1.2006, hvor dette overtog indkøbs- og udbudsfunktionerne.
I 2006 oprettedes ved en udskillelse det ligeledes selvstændige Direktions- og kommunikationssekretariatet (A 54), hvorefter Ledelsessekretariatet betegnedes Kommunalbestyrelsens Sekratariat. Samme år betegnedes IT-udviklingssekretariatet: Digital Forvaltning.
Ved strukturomlægninger i forvaltningen i 2009 sammenlagdes It-drift og Digital Forvaltning til den nye afdeling, IT-afdelingen (A 60), der overførtes til den nyoprettede forvaltning - Kultur- og Stabsområdet (A 65). Til denne forvaltnings ledelsesstab (A 61) overførtes tillige Direktions- og kommunikationssekretariatet samt opgaverne indenfor information - og webområdet.
Samtidig udskiltes fra Juridisk Sekretariat indkøbs- og udbudsfunktionerne til den nyoprettede afdeling Udbud og Indkøb (A 50), der sammen med dette sekretariat, som herefter betegnedes Juridisk Afdeling (A 55), underlagdes den ligledes nyoprettede forvaltning - Serviceområdet (A 66).
Under denne forvaltning lagdes tillige Frederiksberg Stadsarkiv, Rådhusservice, det nyoprettede Borgerservicecentret (A 64) samt Kommunalbestyrelsens Sekretariat, der udover sit tilbageværende ressort samt Borgmesterkontoret (A 27) kom til at varetage stabsopgaverne for Serviceområdet.
Kommunalbestyrelsens Sekretariat blev nedlagt pr. 1. december 2010. Opgaverne fra sekretariatet blev fordelt mellem Ledelsesstaben, Juridisk afdeling samt Kultur og Fritid
Referencer
Starbas ID | 8007 |
---|---|
ASTA7 ID | b1a5d3fc-eb4a-4436-bd92-312694d3965a |