Brødkrumme

Brødkrumme

Arkiv

Socialdirektoratet, Forsorgskontorets arkiv

Om dette arkiv

Detaljer

Navn Socialdirektoratet, Forsorgskontorets arkiv
Skaber
Socialdirektoratet Forsorgskontoret
Periode 1933-​1973

Beskrivelse

KLIENTSAGER ADMINISTRERET I DET DAVÆRENDE FORSORGSKONTOR.

I forvaltningens centraladministration - 2kontor - ´Forsorgs- og pensionskontoret´ var blandt andet henlagt sager vedrørende administration af enkerådgivning, generelle spørgsmål vedrørende sygesikring, arbejdsløshedsunderstøttelse, revalidering m.v.

Endvidere behandlede kontoret sager vedrørende invalide, folke- og enkepension samt hjælp i henhold til lov om offentlig forsorg i det omfang, hvori kompetencen ikke var henlagt til socialkontorerne.

En oversigt over arkivalier fra dette kontor fremgår fra side 15.

Blandt disse arkivalier kan optræde sager med nedennævnte sagsbetegnelser:


F1 Forsorgssager (Lov om offentlig forsorg) - Personer med efternavn fra I til K.

F4 Hjælp i henhold til forsorgslovens § 289

F5 Særforsorg

F6 Indlæggelser i Sundholm

F9 Hjælp til danske i de nordiske lande

F10 Hjælp til skandinaver i Danmark

F11 Hjælp til danske i udlandet uden for de nordiske lande

F12 Sager om eftergivelse

F13 Sager om indfødsret

Fl6 Forsorgssager (Lov om offentlig forsorg) Personer med efternavnene A-D og E-H

Fl7 Sager vedrørende refusionskrav fra andre kommuner

F23 Hjælp til udlændinge (ikke statsborgere i de nordiske lande).

Arkivalierne fra Forsorgs- og pensionskontoret er indlagt i arkivæsker, der er forsynet med betegnelsen: ´Klientsag - administreret i Forsorgskontoret - årstal samt løbenummer´.

[Afleveringsfortegnelse fra Magistratens 3. afdelings arkiv, juni 1992]

Referencer

ASTA7 ID dd7667d6-ed0b-4730-b229-2d5178aa9b05
Starbas ID 396

Emneord