2011 Etableret pr. 1/3.
Kontorets ansvarsområder er:
1) at fastlægge og forankre relevante målsætninger i hele organisationen.
Det vil sige, at:
- understøtte Socialudvalget og direktionen i at fastlægge mål, som forvaltningen skal styre efter.
- bidrage til øget systematik og bedre sammenhæng mellem forskellige mål.
- bidrage med at tilrettelægge værktøjer, processer og systemer, så målsætninger og indikatorer udvikles og forankres i forvaltningens forretningsprocesser og praksis.
- implementere resultatkontrakter, resultataftaler og udvikle forandringskompasserne.
- have ansvaret for projektledelsesansvaret for udvikling og implementering af registreringen af utilsigtede hændelser.
2) at tilrettelægge og understøtte effektive opfølgnings- og læringsprocesser i hele organisationen.
Det vil sige at:
- understøtte denne dialog med relevant og gennemsigtig resultatinformation og bidrage til tilrettelæggelsen af dialogen.
- levere ledelsesinformation baseret på de besluttede og udviklede målsætninger og indikatorer.
- levere løbende afrapportering/præsentation af ledelsesinformation til Socialudvalget, direktionen samt øvrige ledere i forvaltningen.
3) at udvikle og implementere relevante tværgående styringsværktøjer, der bidrager til øget resultat- og effektfokus.
Det vil sige at:
- udarbejde procesplaner og koncepter for afrapporteringerne og udarbejdelse af resultatkontrakter og -aftaler.
- medvirke til, at resultater og viden om effekter indgår i læringsprocesserne i forvaltningen.
Kontoret for Resultater har store samarbejdsflader til opgaver, som ligger i andre kontorer og enheder - bl.a.:
- It og it-systemer
Resultatkontoret har ansvaret for driften af ledelsesinformationssystemet SOFDW og SOFLIS. Derudover har de ikke noget it-driftsansvar. Systemejerskab til fagsystemer placeres således ikke i Resultatkontoret. Resultatkontoret vil samarbejde med IT og andre systemejere om træk af data til ledelsesinformationssystemerne.
- Data, statistik og dokumentation
Resultatkontoret har ansvaret for udvikling og drift af indikatorer og dokumentation, der knytter sig til forvaltningens målsætninger og styring - og som dermed indgår i ledelsesinformationssystemerne.
Resultatkontoret vil som udgangspunkt ikke få et generelt ansvar for data, statistik og dokumentation. Altså ligger data, statistik og dokumentation, der ikke indgår i den løbende resultatopfølgning, men fx i den konkrete politikudvikling og drift, fortsat i de ansvarlige enheder. Resultatkontoret vil samarbejde med relevante enheder om udviklingen af målsæt-ninger og indikatorer.
- Ansvaret for opfølgning
Forvaltningens ledere har fortsat ansvaret for at gennemføre den konkrete resultatopfølgning i forhold til underordnede ledere og medarbejdere. Det sker med udgangspunkt i ledelsesinformationsrapporterne og koncepterne, som Resultatkontoret stiller til rådighed.
Resultatkontoret vil - i tæt samarbejde med Sekretariatet - også konkret tilrettelægge og understøtte resultatopfølgningsprocesserne i relation til udvalget og direktionen. MR-kontorerne vil i samarbejde med Resultatkontoret fortsat have ansvaret for opfølgning på målgruppestrategierne. Resultatkontoret vil i samarbejde med MR-kontorerne udvikle tværgående koncepter opfølgningen.
- Resultatkontrakter og resultataftaler
Resultatkontoret får ansvaret for udarbejdelse af og opfølgning på resultatkontrakter med niveau 2-chefer. DU-kontorerne vil fortsat have ansvaret for at udarbejde resultataftaler med centerchefer og MY-centre for resultataftaler med områdechefer. Resultatkontoret vil bidrage med koncepter og den nødvendige ledelsesinformation/resultatrapportering til udarbejdelsen af resultataftalerne.
- Projekter
Resultatkontoret har projektledelsen i en række større projekter, fx forandringskompasset og pilottest af akkreditering. I de projekter har kontoret ansvar for projektledelse, rammesætning, koordinering på tværs mv. De involverede kontorer og enheder har ansvaret for delprojektledelse og implementering i forbindelse med projekterne.