Brødkrumme

Skaber

Du er her

Arkiv

Ikke valgt endnu

Gruppe

Ikke valgt endnu

Serie

Ikke valgt endnu

Enhed

Ikke valgt endnu

Brødkrumme

Skaber:

Pension og Omsorg
Du er her

Arkiv:

Ikke valgt endnu

Gruppe:

Ikke valgt endnu

Serie:

Ikke valgt endnu

Enhed:

Ikke valgt endnu

Skaber

Pension og Omsorg

Om denne skaber

Officielt navn

2003-2009 Pension og Omsorg

Kaldenavn

2003-2009 P/O-kontorer

Detaljer

Navn Pension og Omsorg
Periode 2003-​2009
Type Kommunal institution

Beskrivelse

2003 Oprettet. Fra det gamle Pension og Omsorg (7460.000).

2009 Nedlagt. Til myndighedscenter, lokalområdekontorer og Pension København.


Der blev 2003 oprette 7 pensions- og omsorgskontorer fordelt i Københavns Kommune.

Pensions- og Omsorgskontorerne tog sig af pension, boligydelse og personlige tillæg til borgere over 67 år.

Pensions- og Omsorg foretog visitation af ældre borgere til bl.a. praktisk hjælp, personlig pleje, madservice og plejebolig.

Desuden bevilgede kontorerne også tekniske og personlige hjælpemidler.


De 7 kontorer var:

- Bispebjerg (Tomsgårdsvej 23)

- Christianshavn/Amager (Amagerbrogade 150)

- Indreby/Vesterbro/Kgs. Enghave (Vesterbrogade 35A)

- Nørrebro (Lygten 2C)

- Valby (Toftegårds Plads, Gl. Køge Landevej 3-5)

- Vanløse/Brønshøj/Husum (Hanebred 2A)

- Østerbro (Hans Knudsens Plads 3)


Sundheds- og Omsorgsforvaltningen gennemgik i 2003 en større organisationsændring, hvor ældreområdet blev delt i syv lokalområder, hver med et Ældrekontor og et Pensions- og Omsorgskontor. 1. januar 2008 blev de to mindste af de syv lokalområder lagt sammen, så der blev 6 lokalområder i forvaltningen. Lokalområde Amager har desuden siden 1. januar 2007 haft en fælles områdeledelse for lokalområdet på tværs af Pensions- og Omsorgskontor og Ældrekontor.

_____________________________________________________


P/O-kontorer

De 7 P/O-kontorer skulle varetage myndighedsudøvelsen og sikre borgernes retssikkerhed. Kontorerne skulle være garant for, at borgerne fik de ydelser, de havde krav på i overensstemmelse med det serviceniveau kommunen og folketinget havde vedtaget og skulle desuden understøtte den politiske dagsorden.


Hovedopgaver

Myndighedsudøvelsen

- Udmøntning af det politisk vedtagne serviceniveau på ældreområdet (visitation efter de vedtagne kvalitetsstandarder og efterfølgende bestilling til hjemmeplejen, plejeboliger, dagtilbud og hjælpemidler)

- Kontrakter i relation til private leverandører (frit valg)

- Leveranceaftaler og lignende i forhold til kommunens egne leverandører og selvejende institutioner med driftsoverenskomst

- Udmøntning af det politisk vedtagne serviceniveau vedrørende folkepension, personlige tillæg og boligydelser til byens ældre (udmåling og tildeling)

- Udmøntning af lov om forebyggende hjemmebesøg


Økonomi og styring

- Budget og ressourcestyring

- Controlling i forhold til private udbydere

- Opfølgning, dokumentation

- Uanmeldte tilsyn


Udvikling

- Bidrage til realisering af de politiske målsætninger, herunder udformning af forvaltningens strategier

- Videndeling fra driften til udviklings- og strategiarbejdet

- Samarbejde, dialog og partnerskaber med interessenter i lokalområdet (Ældrekontor, bruger- og pårørenderåd, uddannelsesinstitutioner, forebyggelses- og sundhedsområdet, frivillige organisationer)

- Samarbejde og dialog med Ældreråd

Referencer

Starbas ID 4813
ASTA7 ID 5222e319-a22c-495f-a410-7de6c806333d

Arkiver skabt af denne skaber (1)

Relaterede skabere