Brødkrumme

Arkiv

Ikke valgt endnu

Gruppe

Ikke valgt endnu

Serie

Ikke valgt endnu

Enhed

Ikke valgt endnu

Brødkrumme

Arkiv:

Ikke valgt endnu

Gruppe:

Ikke valgt endnu

Serie:

Ikke valgt endnu

Enhed:

Ikke valgt endnu

Skaber

Sundhedsforvaltningen Ældrekontorer

Om denne skaber

Detaljer

Navn Sundhedsforvaltningen Ældrekontorer
Periode 2003-​2009
Type Kommunal institution

Beskrivelse

2003 Oprettet.

2009 Nedlagt. Til Lokalområdekontorerne.


Ved oprettelsen i 2003 var der 7 ældrekontoret fordelt i Københavns Kommune. Ældrekontoret fik ansvaret for de kommunale og selvejende udførerenheder i det pågældende lokalområde. Det gjaldt plejehjem, dagcentre, hjemmepleje, træningscentre og storkøkkener.

Ældrekontorerne stod for den overordnede strategiske ledelse af de kommunale udførerenheder i området. Desuden koordinerede og organiserede ældrekontorerne driften mellem de enkelte enheder, så der blev sammenhæng og fleksibilitet i ydelserne til den enkelte borger.


Der var tale om følgende ældrekontorer:

- Bispebjerg (Håndværkerhaven 49)

- Christianshavn / Amager (Anders Henriksens Gade 2A, 1.)

- Indre By / Vesterbro / Kongens Enghave (Vesterbrogade 35 A)

- Nørrebro (Henrik Pontoppidans Vej 4)

- Valby (Toftegårds Plads, Gl. Køge Landevej 3-5)

- Vanløse / Brønshøj / Husum (Jydeholmen 15, 4.)

- Østerbro (Hans Knudsens Plads 3, opg. 4)


Bispebjerg og Nørrebro blev slået sammen 1. januar 2008 (Henrik Pontoppidans Vej 6).


Sundheds- og Omsorgsforvaltningen gennemgik i 2003 en større organisationsændring, hvor ældreområdet blev delt i syv lokalområder, hver med et Ældrekontor og et Pensions- og Omsorgskontor. 1. januar 2008 blev de to mindste af de syv lokalområder lagt sammen, så der blev 6 lokalområder i forvaltningen. Lokalområde Amager har desuden siden 1. januar 2007 haft en fælles områdeledelse for lokalområdet på tværs af Pensions- og Omsorgskontor og Ældrekontor.

______________________________________________________


Ældrekontorer

De 7 Ældrekontorer har ansvaret for det enkelte lokalområdes kommunale enheder og de selvejende institutioner, som har driftsoverenskomst med kommunen.

Ældrekontoret har ansvaret for lokalområdets:

- Plejehjem

- Hjemmeplejeenheder

- Træningscentre

- Dagtilbud

- Storkøkkener


De udførende enheder har samme ansvarsområde som tidligere.


Hovedopgaver

Driftsstyring og kvalitetssikring

- Overordnet og strategisk ledelse af de kommunale udførerenheder i lokalområdet

- Budget- og ressourceallokering i lokalområdet

- Controlling af kommunale og selvejende udførerenheder

- Opfølgning på kontrakter, sikring af konkurrencedygtighed for de kommunale enheder

- Planlægning, organisering, koordination og kvalitetsudvikling af botilbud, pleje og omsorg samt dagtilbud og træningstilbud i lokalområdet, herunder koordination af uddannelses- og praktikforløb

- Kvalitetssikring over for egne udførerenheder og selvejende institutioner med driftsoverens-komst med kommunen, bl.a. gennem det anmeldte tilsyn

Udvikling

- Bidrage til realisering af de politiske målsætninger, herunder udformning af forvaltningens strategier

- Videndeling fra driften til udviklings- og strategiarbejdet

- Rådgivning af og supportfunktion til udførerenheder inden for økonomi, plejefaglighed, personale og organisation

- Samarbejde, dialog og partnerskaber med interessenter i lokalområdet (P/O-kontor, bruger- og pårørenderåd, uddannelsesinstitutioner, forebyggelses- og sundhedsområdet, frivillige organisationer)

- Samarbejde og dialog med Ældreråd

Referencer

Starbas ID 4850
ASTA7 ID 721b49fb-179e-4968-a919-2c4cf9bd2478

Relaterede skabere