I 2006 blev Københavns Ejendomme oprettet som en tværgående enhed i Københavns Kommune under Kultur- og Fritidsforvaltningen. Med oprettelsen af Københavns Ejendomme samledes en række ejendomsorienterede opgaver, som tidligere havde været spredt på flere forvaltninger. Opgaverne omfattede bl.a. administration af standardlejekontrakter, huslejeopkrævning, projektledelse på om- og nybyggeri, ejendomsvedligeholdelse og –drift, udvikling af porteføljen samt levering af rengøring.
Formålet med oprettelsen var at betjene kunderne bedre og billigere, udnytte stordriftsfordele, få en ensartet administration og IT-anvendelse, udnytte den faglige ekspertise bedre og få overblik over kommunens aktiver.
Københavns ejendomme stod for ejerskab, drift, udvikling og forvaltning af Københavns Kommunes ejendomme og lejemål. I 2006 var der ca. 750 ejendomme, 700 lejemål og 480 selvejende institutioner i Københavns Kommune. De bestod bl.a. af administrationsbygninger, skoler, fritidsinstitutioner, daginstitutioner, biblioteker, kulturbygninger, plejehjem og brandstationer.
Københavns Ejendomme overtogt opgaver fra Ejendomsdrift (Ejendomsadministration, Ejendomsvedligeholdelse, Drift kødbyen og Rengøringsservice), Bygningsområdet (Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen), Rengøringssektionen og størstedelen af Byggekontoret (Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen) og rengøring (Sundhedsforvaltningen).
I 2007 overtog Københavns Ejendomme opgaverne fra Ejendomsdrifts to resterende 2 afdelinger (Betjentservice og Ejendomsservice). Afdeling Drift og Service overtog desuden følgende områder: Kantine, Telefoni, Vagt og Information, Rådhusservice, Rådhusgruppen, Postservice og Internt trykkeri.