Klubben blev startet i 1942 af en lille flok kvinder, der ønskede at oprette en sejlerskole for at lære andre kvinder at sejle. Klubben har siden været - og er fortsat 2013 - en del af det københavnske sejlermiljø, med ca. 120 kvindelige medlemmer, en aktiv sejlerskole, kapsejlads og et rigt klubliv.
Kvindelig Sejlklub blev stiftet 14. juli 1942 af 7-8 kvinder under navnet Dansk Søpige-Klub, men navnet blev allerede efter 2 uger ændret til Kvindelig Sejlklub. Foruden egne sejlladser, deltog klubben i kapsejladser så som Sjælland rundt og Ladies Cup, som klubben var arrangør af. Klubben havde en juniorafdeling, som blev nedlagt i 1980.
Klubben havde til formål at få kvindelig ungdom interesseret i sejlsport og give dem en fyldestgørende uddannelse under kyndig vejledning. Således afholdelse af kursus i navigation og andet sømandsskab så klubbens medlemmer efter en førerprøve, hvor de beståede har erhvervet sig et certifikat kan have adgang til - på forsvarlig måde- at føre klubbens øvelsesbåde og lejlighed til at uddanne medlemmer i sejlsporten ved så ofte som muligt at foranstalte udflugtssejladser og kapsejlladser.
1951 blev klubben statsanerkendt, så klubbens egne førere kunne føre elever op til en statsanerkendt førerprøve og 2010 certificeret af Dansk Sejlunion som anerkendt sejlerskole.
Klubbens blad, Kvindelig Sejlklub, blev udgivet fra 1944
Klubhuse:
I starten havde de intet klubhus men mødtes privat.
1962 fik de omklædningsrum hos Frem og senere samme år et skur hos Sundet.
1970erne lejede de sig ind hos Kjøbenhavns Amatør Sejlklub (KAS) i Svanemøllehavnen, hvor de i 1974 fik rådighed over eget omklædningsrum, toilet og skabe.
1980 fik de en skurvogn opstillet på KAS bådplads.
1982 købte de en grund Skudehavnen.
1984 havde de nyt klubhus i Skudehavnen. Med klubhuset fulgte 24 bådpladser i Skudehavnen, som KvS overtog administrationen af.
1996 blev Skudehavnen nedlagt og KvS flyttede sammen med 3 andre sejlklubber til Kalkbrænderihavnen, hvor de også holder til i 2012.
Både:
1942 købte klubben på afbetaling en 5 tons gaffelrigget kragejolle ved navn Frida, som lå i skudehavnen. Den blev solgt i 1953.
1946 køb af en sænkekølsjolle ved navn Alice, der blev solgt igen 1947.
1947 køb af en marconi.rigget 2,5 tons kragejolle ved navn Ninon, der blev solgt i 1950
1948/49 køb af folkebåden Carioca, der blev solgt i 1959.
1951 køb af Kuk, der solgtes igen efter sæsonens afslutning.
1952 fik de unionsbåden Per, der blev solgt 1962
1954 køb af spidsgatteren Vidar, der blev solgt 1970
1962 køb af folkebåden Sisse, der blev solgt 1971
1970 køb af glasfiberbåden Korai, der blev solgt 1978
1971 køb af spækhuggeren Hajo
1973 køb af spækhuggeren Thalassa
1974 fik de flipperjollen Tøsen, der blev solgt 1976
1977 køb af en Shipman-Accent, som fik navnet Amfitrite
1977 Køb af Yndlingen Puella til juniorerne. Den blev solgt 1981
1986 Køb af spækhuggeren D5 Luv
2012 Råder de over 2 Spækhuggere, en Accent og en folkebåd.