Erhvervscenter skal fra 1. januar 2009 fungere som én-indgang for virksomheder, og skal således både yde rådgivning og give tilladelser samt henvise komplicerede sager direkte til den relevante myndighed i eller udenfor kommunen. Erhvervscentret skal desuden varetage generelle erhvervsserviceopgaver, herunder iværksætterrådgivning og etnisk rådgivningsenhed, udførelse af erhvervsprojekter samt dialog med lokalt erhvervsliv og investorer om bl.a. fortsat kommunal deregulering.
Erhvervscentret starter midlertidigt op i EVUs tidligere lokaler i Valby pr. 1. januar 2008 og bemandes med ca. 5-7 rådgivere til den lokale erhvervsservice – herunder den etniske rådgivningsenhed. Senere i 2008 ansættes Københavns Erhvervschef samt yderligere rådgivere. Erhvervskontaktcentret (BR 28/07), der i dag er et callcenter, integreres ligeledes med erhvervscentret i 2008. I løbet af 2009 samlokaliseres Erhvervscentret med det kommende kundecenter i Teknik- og Miljøforvaltningen på Islands Brygge, og indstationerede medarbejdere fra de relevante forvaltninger vil forestå myndighedsbehandlingen. Erhvervscentret vil blive etableret og drives ud fra et helhedsorienteret kundefokus.