Direktørens kontor under Direktoratet for forsørgelsesvæsenet overgik i 1933 til Direktørens kontor under Socialdirektoratet. I 1939 blev kontoret delt i en administrationsafdeling og en oplysningsafdeling. I 1967 kom administrationsafdelingen og personaleafdelingen under Socialdirektoratets 1. kontor.
Under Administrations- og personalekontoret hørte alle sager af principiel karakter, gennemførelse af nye love og lignende, behandling af sager, der skulle forelægges borgmesteren, herunder bevillings- og budgetsager - alt i relation til det arbejdsområde, som sorterede under kontoret.
Alle sager om personalespørgsmål, legatsager, civilforsvarets socialtjeneste i København, sager vedrørende opførelse og drift af plejehjem, samt behandling af spørgsmål om tilskud til omsorgsarbejde hørte også til kontoret.
I 1978 overgik opgaverne til magistratens 3. afdeling og blev varetaget af Socialdirektørembedet, personaleafdelingen og økonomiafdelingen.
Regelgrundlag for Socialdirektoratet, Direktørens kontor:
Lov nr. 152 af l. april 1949 om civilforsvaret
Lov om omsorg for invalidepensionister og folkepensionister af 6. juni 1968 med senere ændringer.