2009 Oprettet.
2010 Overtog den opsøgende gadeplansindsats fra center for opsøgende arbejde.
Hjemløseenhedens målgruppe er borgere, som er i en midlertidig tilstand af hjemløshed.
Det er:
- Borgere på gaden
- Borgere på herberger
- Borgere på krisecentre
Hjemløseenheden varetager den socialfaglige indsats og opfølgning for borgere, der ikke har fast bopæl. Formålet er at støtte borgeren til en mere permanent boligsituation. Enheden arbejder tæt sammen med det pædagogiske personale i herberger og på gadeplan og har generelt rigtig mange samarbejdsflader med interne og eksterne samarbejdspartnere. Hjemløseenheden arbejder fleksibelt, opsøgende og understøttende i forhold til at skaffe borgeren en mere fast bolig.
Når borgeren bliver integreret i egen bolig eller i et længerevarende botilbud overgår borgeren til en voksenenhed eller Socialcenter Københavns Modtagelse eller ophører med at have en sag i Socialforvaltningen. Borgere som i forvejen får en specialiseret ydelse i en anden enhed eller myndighedscenter (fx stofmisbrug eller et socialpsykiatrisk botilbud) skal fortsætte med den specialiserede ydelse og beholde tilknytningen til det dertil koblede myndighedsteam.
Hjemløseenhedens opgaver
- Myndighedsopgaver - dvs. afgørelser i relation til Serviceloven, Lov om Social Pension og Aktivloven samt almindelig råd og vejledning.
- Opsøgende arbejde og relationsarbejde - dvs. kontaktpersoner for borgere uden fast bolig, der har behov for en kontinuerlig og omfattende støtte som følge af deres komplekse sociale problemstillinger. Heri indgår pædagogisk relationsarbejde og motivering af borgere med henblik på behandling af misbrug og sygdomme.
- Indledende kontakt til de borgere, der skal rådgives og vejledes af andre, men som henvender sig i den fremskudte sagsbehandling.
Hjemløseenheden er internt organiseret i 4 nøglefunktioner (2011)
- Generel opsøgende indsats
- Individorienteret indsats
- Basisfunktioner
- Satspuljeprojekter