Brødkrumme

Skaber

Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen Kontoret for Implementering og drift

Om denne skaber

Detaljer

Navn Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen Kontoret for Implementering og drift
Periode 2006-​
Type Kommunal institution

Beskrivelse

2006 Oprettet.
2008 Navneændring og ændrede arbejdsopgaver.

Ved kontorets oprettelse i januar 2006, fik det til opgave at varetager opgaven med at udvikle og koordinere forvaltningens borger- og virksomhedsbetjening, herunder kvalitetsstandarder og information til borgere og virksomheder. Til kontoret var knyttet en særlig tværgående enhed (Implementeringsenheden), der skulle fremskynde og overvåge implementeringen af ny lovgivning, organisationsændringer, uddannelsestiltag m.v.

De enkelte kontraktstyrede enheder, både centralt og decentralt, forventedes at stille medarbejderressourcer til rådighed for løsning af implementeringsopgaver. Kontoret havde endvidere ansvar for gennemførelsen af kontraktstyringen ift. de udførende enheder i beskæftigelsesindsatsen.

Opgaver:
- Tilrettelæggelse af forvaltningens borger- og virksomhedsbetjening
- Information til borgere og virksomheder
- Juridiske funktioner
- Implementering af ny lovgivning, arbejdsprocesser m.v.
- Overordnet lovfortolkning, herunder forvaltningslov og retssikkerhedslov
- Forsørgelsesydelser/Ydelsesservice
- Kontraktstyring af Ydelsesservice, Center for job og formidling og KKB-centre
- Udbud og kontrakter med eksterne leverandører
- Kvalitetsudvikling - herunder interne arbejdsgange og arbejdsprocesser - NIS/FAKIR, KKB-vejledningen m.v.
- Procesklager - Borgmester/Direktør
- Juridisk bistand til decentrale enheder

Ændringer i centralforvaltningens organisation pr. 1. januar 2008 betød, at kontoret ændrede navn og både afgav nogle opgaver og modtog nogle opgaver.
Nye opgaver:
- Implementeringskontrakter (fra Arbejdsmarkedspolitik)
- Support af registrerings- og it-systemer (fra IT-udvikling)
- Opfølgning på leverandøraftaler
Opgaver kontoret afgav:
- Klagesagsbehandling (til Kvalitetskontrol)
- Kontraktsyring af Ydelsesservice, CJF og beskæftigelsescentre (til Økonomi, Mål- og Resultatkontrakter)
- Udbud og kontrakter med eksterne leverandører (til Økonomi, Mål- og Resultatkontrakter)
- Forvaltningsrevision og kvalitetskontrol (til kvalitetskontrol)
- Kvalitetsudvikling (til Kvalitetsudvikling)

Det betød, at fra d. 1. januar 2008 så Implementering og Drifts opgaveportefølje således ud:
- Implementeringskontrakter
- Udvikling af arbejdsgange, formularer m.v.
- Udvikling af materielle styringsværktøjer
- Uddannelses- og vejlednings aktiviteter ifm. Implementering
- Servicedisk - strakshåndtering af driftsspørgsmål og juridisk vejledning
- Vedligeholdelse af styringsværktøjer
- Support af arbejdsgangs-portal
- Support af registrerings- og IT-systemer
- Opfølgning på leverandøraftaler

Kontorets opgaver i 2011:
1. Implementering af ny lovgivning og arbejdsgange
KIDs løbende opgaver på dette område omfatter blandt andet:
Faglig rådgivning i lovgivning på beskæftigelsesområdet (kontanthjælp, a-dagpenge, aktivering, dagpenge ved sygdom og barsel, revalidering, fleksjob, ledighedsydelse, fleksydelse, førtidspension)
- Implementering af ny lovgivning
- Udvikling og vedligeholdelse af arbejdsgange (Arbejdsgangsportalen)
- Implementering af beskæftigelsesaftaler
- Indgåelse af implementeringsaftaler i BIF
- Sekretariat for jobcenterledelsesmøder og beskæftigelsescenterledelsesmøder
- Drift og deltagelse i udvikling af udbud/rammeaftaler for beskæftigelsestilbud for kontanthjælpsmodtagere, sygedagpengemodtagere og personer i fleksjob.

2. Anvendelse af IT?fagsystemer ? sikker drift og høj datakvalitet
KID har et ansvar for, at forvaltningens faglige IT-systemer understøtter en stabil og løbende sikker drift. Kontorets opgaver på dette område omfatter blandt andet:
- KMD Opera+ og KMD Sag: Fagansvar og support i forhold til juridiske og faglige problemstillinger.
- Udbudsportalen: Systemansvar og support (herunder support til leverandører og teknisk support til jobcentermedarbejderne ved problemer med overførsel af data fra OPERA til Udbudsportalen)
- MediConnect: Kontaktperson i BIF (support til brugerne i BIF ydes af Mediconnect).
- Den elektroniske Visitationsguide
- Undervisning i brug af Arbejdsgangsportalen og den elektroniske visitationsguide samt fagsystemer som KMD Opera+ og KMD Sag og snitflader til Udbudsportal og KMD-Aktiv.
- Udarbejdelse og vedligeholdelse af arbejdsgange og vejledninger i brug af fagsystemer
- Udvikling af datakvalitetsværktøjer til Jobcentrene, Beskæftigelsescentrene og Ydelsesservice.
Dannelse og vedligeholdelse af faglige superbrugernetværk

3. Udviklingsprojekter
KID har løbende ansvaret for projekt- og delprojektledelse af en række større og mindre udviklingsprojekter i BIF. Kendetegnende for disse projekter er, at de oftest er tværgående og involvere projektdeltagere og interessenter fra flere kontorer og enheder.

Referencer

Starbas ID 5099
ASTA7 ID 266c14f4-aa4e-499a-be80-80d5c7ae88bc