2011 Etableret som selvstændigt kontor pr. 1/3. Fra Tværgående Økonomi.
Tværgående Økonomi blev delt i 2 kontorer pr. 1. marts 2011, da Revisionen havde anbefalet Socialforvaltningen at fokusere mere på selve regnskabsprocesserne.
Kontoret for Regnskab har ansvaret for:
- Registreringsdelen af forvaltningens regnskab.
- At yde rådgivning og konsulentbistand til de decentrale enheder i forvaltningen.
- At implementere kommunens kasse- og regnskabsregulativ gennem udarbejdelse af forretningsgange. Det skal ske i tæt sammenhæng med Tværgående Økonomi, som har det strategiske og tværgående ansvar for økonomistyring og opfølgning.
- Kontoplanen.
- Kontakten til den eksterne og interne revision. Det vil sige, at kontoret koordinerer revisionens besøg i forvaltningen. Desuden har kontoret opgaven vedr. kontrol af ledelsestilsyn på regnskabs- og lønområdet.
- Forvaltningens indkøbsfunktion og har en bestillerfunktion i forhold til Koncernservice på økonomiområdet.
- Forvaltningens Økonomiservice, der udfører regnskabsopgaver for de fire myndighedscentre.
- At vejlede DU-kontorerne i forhold til takstberegninger og er kontakten i forhold til tilbudsportalen og rammeaftaler.
- At koordinere hjemtagelse af refusion i særligt dyre enkeltsager.
- At udarbejde forslag til forbedret kvalitet og effektivitet i kommunens registrerings- og regnskabsprocesser så det understøtter god økonomistyring - i samarbejde med Tværgående økonomi.