Kontoret for tværgående økonomi blev oprettet i 2006 og fik det koordinerende ansvar for budgetproces, budgetudmeldinger, regnskabsprognose og regnskab. 1. september 2008 blev kontoret sammenlagt med Regnskabskontoret og blev en del af Center for tværgående funktioner.
Kontoret havde det koordinerende ansvar for budgetprocessen i Socialforvaltningen, rammeplacering og afstemning af forvaltningens rammer, budgetudmeldingerne, de kvartalsmæssige regnskabsprognoser og årsregnskabet. Endvidere havde kontoret det koordinerende ansvar for de omkostningsbaserede regnskaber, centralt tilsyn med udførelsen af det lokale ledelsestilsyn på økonomiområdet, opfølgning på revisionsområdet, indkøbsrammeaftaler, kontrakter og udbud, samt udvikling af kontoplanen.
Herudover varetog kontoret den strategiske controller funktion i forvaltningen, det vil sige udvikling af forvaltningens økonomistyring og metode, resultatmålinger og budgetanalyser. Endelig var kontoret ansvarlig for Socialforvaltningens administrationsbudget samt en række tværgående projekter.
Kontoret varetog forvaltningens bestillerrolle på økonomiområdet, herunder medvirken til at få kvalificeret forvaltningens behov i forhold til Koncernservice. Endvidere varetog og tilrettelagde kontoret følgende opgaver med udgangspunkt i Kasse- og regnskabsregulativets rammebilag:
- Udarbejdelse af forretningsgangsbeskrivelser, budget og prognose på finansposter.
- Rådgivning/support i spørgsmål om revision, regnskab, bevillinger, kontoplan, indkøb, kontrakter og udbud, samt teknisk support (massebogføring samt IT- og SAS-support).
- Udarbejdelse af budgetanalyser med videre til internt brug eller på bestilling fra Økonomiforvaltningen.
- Tovholder og kommunikationsindgang i forhold til samarbejdet med Økonomiforvaltningen.
- Direktions- og borgmesterbetjening i forbindelse med ØU-sager.
- Udarbejdelse og indgåelse af resultatkontrakter.
1. marts 2011 blev Tværgående økonomi delt i 2 kontorer. Opdelingen skete på baggrund af en anbefaling fra Revisionen til Socialforvaltningen om at sætte større fokus på selve regnskabsprocesserne. Derfor blev der oprettet et kontor, som fik det overordnede ansvar for forvaltningens regnskabsførelse, kontakt til økonomiservice, revision, koncernservice og indkøb.
Det tilbageværende kontor for tværgående økonomi fik ansvaret for de overordnede økonomiprocesser (budgetprocessen, kvartalsprognoser og årsregnskaber) og en mere standardiseret og understøttet økonomistyring.
2011 varetager kontoret forvaltningens strategiske og tværgående økonomistyring. Kontoret har ansvaret for forvaltningens processer vedrørende budget, budgetudmelding, opfølgning på budget og regnskab. Kontoret har desuden det overordnede økonomiansvar for det administrative område. Endelig driver kontoret tværgående projekter vedrørende økonomi.
Kontoret er inddelt i 4 teams:
- Budgetteam. Budgetproces/forslag; Rammeplacering/afstemning; Sekretariatsfunktion ift. forberedelse af ØU-møder.
- Prognoseteam. Budgetudmelding; Regnskabsprognoser; Afrapportering af regnskab.
- Administration. Overordnet budgetansvar for forvaltningens administrative budget på B07, som omfatter centralforvaltningen og Socialcentrenes AE-enheder; Sekretariatsfunktion ift. Økonomichefmøder mv.
- Kvalitets- og kontrolenhed for økonomistyring. Løbende controlling af økonomistyringen; Kvalitetssikring og -udvikling af økonomistyringen; Benchmarking af økonomistyring; Kompetenceudvikling på økonomiområdet; Strategisk controllerfunktion.
Herudover varetager kontoret følgende opgaver og projekter:
- Resultatmålinger (kravspecifikationer og opfølgning) og ledelsesrapporteringer
- Bestiller af ledelsesinformation ud fra et tværgående og strategisk sigte.
- Budgetanalyser mv.
Kontoret er tovholder og kommunikationsindgang i forhold til samarbejdet med Økonomiforvaltningen og Koncernservice. Tværgående Økonomi koordinerer og bestiller opgaver i Centralforvaltningen og er sparringspartner med forvaltningen ved løsning af opgaver.