2003 Oprettet.
2009 Nedlagt. Til Lokalområdekontorerne.
Ved oprettelsen i 2003 var der 7 ældrekontoret fordelt i Københavns Kommune. Ældrekontoret fik ansvaret for de kommunale og selvejende udførerenheder i det pågældende lokalområde. Det gjaldt plejehjem, dagcentre, hjemmepleje, træningscentre og storkøkkener.
Ældrekontorerne stod for den overordnede strategiske ledelse af de kommunale udførerenheder i området. Desuden koordinerede og organiserede ældrekontorerne driften mellem de enkelte enheder, så der blev sammenhæng og fleksibilitet i ydelserne til den enkelte borger.
Der var tale om følgende ældrekontorer:
- Bispebjerg (Håndværkerhaven 49)
- Christianshavn / Amager (Anders Henriksens Gade 2A, 1.)
- Indre By / Vesterbro / Kongens Enghave (Vesterbrogade 35 A)
- Nørrebro (Henrik Pontoppidans Vej 4)
- Valby (Toftegårds Plads, Gl. Køge Landevej 3-5)
- Vanløse / Brønshøj / Husum (Jydeholmen 15, 4.)
- Østerbro (Hans Knudsens Plads 3, opg. 4)
Bispebjerg og Nørrebro blev slået sammen 1. januar 2008 (Henrik Pontoppidans Vej 6).
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen gennemgik i 2003 en større organisationsændring, hvor ældreområdet blev delt i syv lokalområder, hver med et Ældrekontor og et Pensions- og Omsorgskontor. 1. januar 2008 blev de to mindste af de syv lokalområder lagt sammen, så der blev 6 lokalområder i forvaltningen. Lokalområde Amager har desuden siden 1. januar 2007 haft en fælles områdeledelse for lokalområdet på tværs af Pensions- og Omsorgskontor og Ældrekontor.
______________________________________________________
Ældrekontorer
De 7 Ældrekontorer har ansvaret for det enkelte lokalområdes kommunale enheder og de selvejende institutioner, som har driftsoverenskomst med kommunen.
Ældrekontoret har ansvaret for lokalområdets:
- Plejehjem
- Hjemmeplejeenheder
- Træningscentre
- Dagtilbud
- Storkøkkener
De udførende enheder har samme ansvarsområde som tidligere.
Hovedopgaver
Driftsstyring og kvalitetssikring
- Overordnet og strategisk ledelse af de kommunale udførerenheder i lokalområdet
- Budget- og ressourceallokering i lokalområdet
- Controlling af kommunale og selvejende udførerenheder
- Opfølgning på kontrakter, sikring af konkurrencedygtighed for de kommunale enheder
- Planlægning, organisering, koordination og kvalitetsudvikling af botilbud, pleje og omsorg samt dagtilbud og træningstilbud i lokalområdet, herunder koordination af uddannelses- og praktikforløb
- Kvalitetssikring over for egne udførerenheder og selvejende institutioner med driftsoverens-komst med kommunen, bl.a. gennem det anmeldte tilsyn
Udvikling
- Bidrage til realisering af de politiske målsætninger, herunder udformning af forvaltningens strategier
- Videndeling fra driften til udviklings- og strategiarbejdet
- Rådgivning af og supportfunktion til udførerenheder inden for økonomi, plejefaglighed, personale og organisation
- Samarbejde, dialog og partnerskaber med interessenter i lokalområdet (P/O-kontor, bruger- og pårørenderåd, uddannelsesinstitutioner, forebyggelses- og sundhedsområdet, frivillige organisationer)
- Samarbejde og dialog med Ældreråd