Brødkrumme
Brødkrumme
Skaber
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Om denne skaber
Officielt navn
1998-2005 | Sundhedsforvaltningen |
---|---|
2006- | Sundheds- og Omsorgsforvaltningen |
Forkortelse
- | SUF |
---|---|
1998- | SuF |
Detaljer
Navn | Sundheds- og Omsorgsforvaltningen |
---|---|
Periode | 1998- |
Type | Kommunal institution |
Beskrivelse
1998 Oprettet.
2003 Organisationsændringer.
2006 Navneændring. Børnetandplejen overgået til Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Ved etableringen af Sundhedsforvaltningen i 1998 havde forvaltningen ansvaret for kommunens aktiviteter og ydelser overfor ældre over 65 år. Det vil sige folkepension, boligydelse, hjemmepleje, dagcentre, daghjem, hjælpemidler, almindelige ældreboliger, beskyttede boliger, plejeboliger, aflastningsboliger, madservice, omsorgstandpleje, træningscentre m.v.
Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse, sygesikringsydelser, børne- og ungdomstandplejen, bedriftssundhedstjenesten og de stiftelser, som kommunen administrerede.
(Opgaverne under Sundheds- og Omsorgsudvalget er nærmere beskrevet i styrelsesvedtægtens § 17.)
2003 skete der nogle ændringer i forvaltningens opbygning.
Der blev etableret 7 nye Ældrekontorer og 7 nye pensions- og omsorgskontorer.
De nye kontorer varetog udviklingen i forhold til lokalområdet og udviklingen på tværs af funktioner i området, ud over den daglige drift.
Desuden blev alle aktiviteter på forebyggelses- og sundhedsområdet samlet i en ny enhed; Folkesundhed København. Folkesundhed København samlede det der før hed København Sund By, Center for Rygeafvænning, Center for Sunde Arbejdspladser og Enheden for Større Børn og Unge.
Som følge af kommunalreformen (2007) besluttede Borgerrepræsentationen at indføre en ny struktur i kommunen.
For Sundhedsforvaltningen medførte det en navneændring, og enkelte mindre ændringer.
Sundhedsforvaltningen afgav Børne- og Ungdomstandplejen til den nye Børneforvaltning og enkelte opgaver på alkoholområdet overgik til den nye Socialforvaltning.
Endelig skulle Sundhedsforvaltningen (som følge af kommunalreformen) afgive sine sygesikringsopgaver til Region Hovedstaden.
Der kom også nye opgaver til. Forvaltningen fik ansvaret for genoptræning efter indlæggelse og skulle samarbejde med regionen på sundhedsområdet.
________________________________________________
Den nye sundhedslov som blev vedtaget som en del af kommunalreformen angiver rammerne for de nye opgaver, som Sundhedsforvaltningen skal løse fremover. Som følge af den nye sundhedslov bliver Københavns Kommune sammen med de andre kommuner en integreret del af sundhedssektoren sammen med regionerne.
Med kommunerne som en del af det samlede sundhedsvæsen sker der en ny opgavedeling på sundhedsområdet mellem de nye kommuner og de kommende regioner. Forslaget til sundhedsloven giver kommunerne ansvaret for:
- Vederlagsfri genoptræning til personer efter udskrivning fra sygehus
- Sundhedsfremmende og forebyggende tilbud
- Specialiseret tandpleje til sindslidende og udviklingshæmmede samt personer der kun vanskeligt kan benytte de almindelige tandplejetilbud
- Vederlagsfri behandling til alkoholmisbrugere og stofmisbrugere
- Medvirken til forskning så kommunale ydelser og uddannelse sker på et højt fagligt niveau
Sundhedsloven giver kommunerne ansvaret for den forebyggelse, pleje og genoptræning, der ikke foregår under indlæggelse. Kommunerne skal kunne etablere nye løsninger på især forebyggelses- og genoptræningsområdet fx i form af sundhedscentre. For Sundhedsforvaltningen er genoptræning efter indlæggelse samt den kommunale medvirken til forskning på sundhedsområdet, således de nye opgaver, som tilføres forvaltningen som følge af kommunalreformen.
Som det er aftalt i forbindelse med indførelsen af den nye struktur for Københavns Kommune, så skal Sundhedsforvaltningen fremover løse alle ovenstående opgaver på nær vederlagsfri behandling til alkohol- og stofmisbrugere, som placeres i den nye Socialforvaltning.
Hertil kommer opgaverne i forhold til samarbejdet med regionen, herunder udarbejdelse af sundhedsaftaler, økonomiske styringsinstrumenter i forhold til kommunens aktivitetsbidrag til regionen og interessevaretagelse.
Oplistet vil Sundhedsforvaltningen samlede opgavesæt pr. 1. januar 2007 således være:
- Vederlagsfri genoptræning efter sygehusindlæggelse i relation til alle aldersgrupper - ny som følge af kommunalreformen
- Medvirke til forskning på sundhedsområdet - ny som følge af kommunalreformen
- Samarbejde- og kontraktforhold med regionen på sygehus- og sundhedsområdet - ny som følge af kommunalreformen
- Samarbejde med KL og øvrige kommuner i Region Hovedstaden om interessevaretagelse i forhold til regionen - ny som følge af kommunalreformen
- Forebyggende sundhedsmæssige foranstaltninger
- Omsorgstandpleje og specialiseret tandplejetilbud til sindslidende og psykisk udviklingshæmmede
- Hjemmepleje
- Hjælpemidler
- Plejeegnede boliger
- Kontantydelser til ældre, bl.a. folkepension, personlige tillæg og boligydelse
- Øvrige omsorgsydelser
- Kommunens bedriftssundhedstjeneste
- Kommunens institutioner og private og andre institutioner inden for udvalgets område, som kommunen har indgået overenskomst eller aftale med for at opfylde kommunens forpligtelser efter social og sundhedslovgivningen
Opgavedelingen mellem kommuner og regioner betyder, at Sundhedsforvaltningen afgiver dele af de nuværende amtslige opgaver til den nye Region Hovedstaden, nemlig:
- Sygesikringsområdet
- Overordnede relationer og tilskud til H:S
- Dele af det specialiserede tandplejetilbud
De dele af det specialiserede tandplejetilbud, som Sundhedsforvaltningen afgiver, er amtsspecialtandplejen og tandplejetilbud til særlige målgrupper, fx visse kræftpatienter. I forbindelse med den interne strukturreform afgiver Sundhedsforvaltningen desuden opgaven vedrørende børne- og ungdomstandpleje til den kommende Børne- og Ungeforvaltning.
Oplistet er de opgaver, som Sundhedsforvaltningen afgiver således:
- Sygesikringsydelser (praktiserende læger, speciallæger, tandlæger, fysioterapeuter m.fl.) - afgives til Region Hovedstaden som følge af kommunalreformen
- Amtsspecialtandplejen og tandplejetilbud til særlige målgrupper - afgives til Region Hovedstaden som følger af kommunalreformen
- Ansvar for tilskud og overordnede relationer til H:S - afgives til Region Hovedstaden som følge af kommunalreformen
- Videnskabsetisk Komité tilgår Region Hovedstaden - afgives til Region Hovedstaden som følge af kommunalreformen
- Behandling af respirationspatienter - afgives til Region Hovedstaden som følge af kommunalreformen
- Børne- og ungdomstandplejen - afgives til den kommende Børne- og Ungdomsforvaltning som følge af den interne strukturreform
Tilgang og afgang af konkrete institutioner
På nuværende tidspunkt medfører ovenstående til- og afgang af opgaver at følgende institutioner tilgår eller flyttes fra Sundhedsforvaltningen ansvarsområde:
- At Sundhedshuset Nørrebro tilgår Sundhedsforvaltningen fra Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen som følge af at den interne strukturreform samler de nu lovpligtige forebyggende sundhedsforanstaltninger i Sundhedsforvaltningen
- At Børne- og Ungdomstandplejen tilgår den nye Børneforvaltning som følge af den interne strukturreform samler opgaverne på børneområdet
- At E-huset og en tilskudspuljer til køb af pladser på Blå Kors Hjem tilgår den nye Socialforvaltning som følge af den interne strukturreform placerer det samlede misbrugsområde i den nye Socialforvaltning
- At Kollektivhuset tilgår den nye Socialforvaltning som følge af den interne strukturreform placerer det samlede psykiatriområde i den nye Socialforvaltning (Opmærksomhedspunkt - Skiftet til Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen skete først pr. 1. februar 2011)
- At Institutionen for Respirationspatienter tilgår Region Hovedstaden som følge af, at kommunalreformen samler de amtslige behandlingsopgaver i regionerne (Opmærksomhedspunkt - Skiftet til Region Hovedstaden fandt først sted i 2010)
Referencer
Starbas ID | 2226 |
---|---|
ASTA7 ID | bc3aab49-7319-4e6f-8048-64b7a2341e3f |