2003 Oprettet. Fra det gamle Pension og Omsorg (7460.000).
2009 Nedlagt. Til myndighedscenter, lokalområdekontorer og Pension København.
Der blev 2003 oprette 7 pensions- og omsorgskontorer fordelt i Københavns Kommune.
Pensions- og Omsorgskontorerne tog sig af pension, boligydelse og personlige tillæg til borgere over 67 år.
Pensions- og Omsorg foretog visitation af ældre borgere til bl.a. praktisk hjælp, personlig pleje, madservice og plejebolig.
Desuden bevilgede kontorerne også tekniske og personlige hjælpemidler.
De 7 kontorer var:
- Bispebjerg (Tomsgårdsvej 23)
- Christianshavn/Amager (Amagerbrogade 150)
- Indreby/Vesterbro/Kgs. Enghave (Vesterbrogade 35A)
- Nørrebro (Lygten 2C)
- Valby (Toftegårds Plads, Gl. Køge Landevej 3-5)
- Vanløse/Brønshøj/Husum (Hanebred 2A)
- Østerbro (Hans Knudsens Plads 3)
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen gennemgik i 2003 en større organisationsændring, hvor ældreområdet blev delt i syv lokalområder, hver med et Ældrekontor og et Pensions- og Omsorgskontor. 1. januar 2008 blev de to mindste af de syv lokalområder lagt sammen, så der blev 6 lokalområder i forvaltningen. Lokalområde Amager har desuden siden 1. januar 2007 haft en fælles områdeledelse for lokalområdet på tværs af Pensions- og Omsorgskontor og Ældrekontor.
_____________________________________________________
P/O-kontorer
De 7 P/O-kontorer skulle varetage myndighedsudøvelsen og sikre borgernes retssikkerhed. Kontorerne skulle være garant for, at borgerne fik de ydelser, de havde krav på i overensstemmelse med det serviceniveau kommunen og folketinget havde vedtaget og skulle desuden understøtte den politiske dagsorden.
Hovedopgaver
Myndighedsudøvelsen
- Udmøntning af det politisk vedtagne serviceniveau på ældreområdet (visitation efter de vedtagne kvalitetsstandarder og efterfølgende bestilling til hjemmeplejen, plejeboliger, dagtilbud og hjælpemidler)
- Kontrakter i relation til private leverandører (frit valg)
- Leveranceaftaler og lignende i forhold til kommunens egne leverandører og selvejende institutioner med driftsoverenskomst
- Udmøntning af det politisk vedtagne serviceniveau vedrørende folkepension, personlige tillæg og boligydelser til byens ældre (udmåling og tildeling)
- Udmøntning af lov om forebyggende hjemmebesøg
Økonomi og styring
- Budget og ressourcestyring
- Controlling i forhold til private udbydere
- Opfølgning, dokumentation
- Uanmeldte tilsyn
Udvikling
- Bidrage til realisering af de politiske målsætninger, herunder udformning af forvaltningens strategier
- Videndeling fra driften til udviklings- og strategiarbejdet
- Samarbejde, dialog og partnerskaber med interessenter i lokalområdet (Ældrekontor, bruger- og pårørenderåd, uddannelsesinstitutioner, forebyggelses- og sundhedsområdet, frivillige organisationer)
- Samarbejde og dialog med Ældreråd