Kontoret blev oprettet i 1998 og varetog Økonomiforvaltningens informationsopgaver og kommunens fælles, tværgående informationsvirksomhed også den samlede serviceinformation. Kontoret administrerede kommunikationspolitikken og kommunens designprogram og havde ansvaret for kommunens overordnede internet og intranetaktiviteter.
Københavner Information, som er kommunens borgerbutik, og Rådhusoplysningen, som er rådhusets receptionsfunktion og forestår rundvisnings- og turistaktiviteter, var en del af kontoret.
Øresunddirekt var den offentlige informationstjeneste som leverer offentlig information til borgere og virksomheder i Øresundsregionen. Øresunddirekt blev drevet på vegne af Økonomi- og Erhvervsministeriet og Hovedstadens Udviklingsråd (HUR). Aktiviteterne var drift af website samt netværks- og markedsføringsarbejde. Kontoret tog sig også af redaktionen af Københavns Kommunalkalender, tilrettelagde besøgsvirksomhed og sørgede for medieovervågning.
I 2009 blev kontoret lagt sammen med Ledelsessekretariatet som Sekretariatet for Ledelse og Kommunikation.