Brødkrumme
Brødkrumme
Skaber
Beskæftigelsescentre
Om denne skaber
Detaljer
Navn | Beskæftigelsescentre |
---|---|
Periode | 2006- |
Type | Kommunal institution |
Beskrivelse
De opkvalificerende beskæftigelsescentre varetager udførende beskæftigelsesindsats efter visitation fra jobcentret. Beskæftigelsescentrene varetager aktiverings- og myndighedsansvaret for borgeren i en tidsbegrænset periode efter delegation fra jobcentret. Delegationen fra jobcentret sker i borgerens jobplan ved visitation til beskæftigelsescentret.
Beskæftigelsescentrenes opgaver:
- Beskæftigelsesindsats - vejledning/opkvalificering, praktik og løntilskud
- Formidling til ordinær beskæftigelse
- Virksomhedskontakt
- Revision af jobplaner
- Kontaktforløb, matchning m.v.
- Rådighedsvurdering
- Udredning og arbejdsprøvning af traumatiserede flygtninge m.v.
Ved Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens oprettelse i januar 2006 bestod gruppen af beskæftigelsescentre af 5 centret oprettet af Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen i perioden 1998-2005. Hvert af de 5 beskæftigelsescentre havde en centerchef med reference til Kontoret for arbejdsmarkedsbetjening i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens centralforvaltning.
De fem beskæftigelsescentre varetog opkvalificeringsindsatsen for hver deres målgruppe:
- Undervisningscenter for Indvandrere (UCI)
UCI varetog sprog-, aktiverings- og udslusningstilbud til ledige kontanthjælpsmodtagere med etnisk minoritetsbaggrund og med sprogproblemer. Undervisningscentret tog sig af introduktionsprogrammer for udlændinge omfattet af Integrationsloven. På UCI oprettes et nyt tilbud omkring udredning af traumatiserede flygtninge med udgangspunkt i de nuværende aktiviteter og kompetencer i Etnisk Rådgivningscenter NOOR.
- Det Grønne Jobhus (DGJ)
Det Grønne Jobhus tilbud var primært rettet mod borgere, som befandt sig i matchkategori 3 og 4. Der var således tale om en målgruppe med relativ svag arbejdsmarkedstilknytning.
- Center for Erhvervsrettet Træning (CET)
CETs målgruppe var ledige i matchgruppe 2, 3 og 4, der havde behov for at udvikle faglige, sociale og almene kompetencer. Målgruppen havde ofte kortvarig skolebaggrund, ingen, afbrudt eller forældet faglig uddannelse, flere og/eller lange ledighedsperioder bag sig. Målgruppen kunne endvidere have sociale problemer, der rakte udover ledighed.
Aktiviteterne i CET henvendte sig til:
- Ledige der havde behov for at få afdækket og/eller udviklet kompetencer inden for områderne: håndværk, industri, lager, transport, service (rengøring) samt bygge og anlæg (matchgruppe 2, 3 og 4)
- Ledige der havde behov for at få afdækket og/eller udviklet kompetencer inden for det afklarende og almene område (primært matchgruppe 3 og 4)
- Center for Kompetenceudvikling (CKU)
CKUs målgruppe var primært ufaglærte 18-30 årige, som havde behov for at afklare deres muligheder i forhold til uddannelse og arbejde. Derfor indgik studievejledning og studieforberedelse i mange af CKUs tilbud, parallelt med et jobsøgningsforløb eller en egentlig opkvalificering. For de kursister, som manglede faglige, sociale eller personlige kompetencer for at kunne opnå fast tilknytning til arbejdsmarkedet, blev der givet der mulighed for at indgå i forløb, hvor disse kompetencer var i fokus.
- Center for Undervisning og Erhverv (CUE)
Center for undervisning og erhverv varetog indsatsen for ledige, der havde behov for en personlig støtte kombineret med faglig opkvalificering til deres jobsøgning, samt ledige, der havde så store problemer udover ledighed, at der i første omgang skulle fokuseres mest på deres sociale funktion gennem et fagligt rettet beskæftigelsestilbud. CUE afviklede brancherettede forløb og havde særlig fokus på den uddannelsesorienterede indsats for unge.
I januar 2007 blev 3 nye beskæftigelsescentre oprettet til erstatning for de 5 tidligere centre.
- Center for Afklaring og Beskæftigelse (CAB). Skabt ved sammenlægning af Det Grønne Jobhus (DGJ) og Center for erhvervsrettet træning (CET).
- Center for Kompetence og Beskæftigelse (CKB). Skabt ved sammenlægning af Center for undervisning og erhverv (CUE) og Center for kompetenceUdvikling (CKU)
- Center for Beskæftigelse, Sprog og Integration (CBSI). Skabt ved sammenlægning af Undervisningscentret for Indvandrere (UCI) og Sprogcentret Kigkurren.
CAB, CKB og CBSI har forskellig specialviden og særlige kompetencer i forhold til: Misbrugere, unge uden uddannelse, flygtninge/indvandrere (med behov for danskundervisning), kriminelle (nuværende og tidligere indsatte) og borgere med behov for arbejdsprøvning.
1. januar 2009 ændredes ansvars- og opgavefordelingen mellem Beskæftigelsescentrene og Jobcenter København. Beskæftigelsescentrene blev organisatorisk etableret som jobcentre på de områder, hvor de havde ansvar for borgeren. Målet med den nye organisering var, at ansvars- og opgavefordelingen skulle være borgervenlig med et nærhedsprincip og samtidig var gennemskuelig for borgeren og i videst mulig omfang også administrativt effektiv.
Hovedprincipperne bag den ændrede ansvars- og opgavefordeling mellem jobcentrene og Beskæftigelsescentrene var, at Beskæftigelsescentrene havde ansvar, løste opgaver og traf beslutninger, fra borgeren mødte i Beskæftigelsescentrene med en job- eller sygeopfølgningsplan, til borgeren kom i job/uddannelse eller eventuelt skulle tilbage til det jobcenter, som borgeren kom fra.
Målgrupperne var borgere i match 1-3 og borgere i match 4, der var visiteret til et flaskehalstilbud på et Beskæftigelsescenter. Efter i alt 6 måneder fra første visitering til et beskæftigelsescenter skulle Jobcenter København involveres og træffe beslutning om ny plan/forlængelse af plan og ugentlig timetal.
Referencer
Starbas ID | 5111 |
---|---|
ASTA7 ID | bc016c72-f604-461a-83c0-8b6cea7bd781 |