2006 Oprettet.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har ansvaret for kommunens opgaver, der vedrører beskæftigelsesindsats, forsørgelsesydelser og tværgående integration. Herunder bl.a. jobsøgning og formidling, opkvalificerende beskæftigelsesindsats, drift af Jobcenter København, indkomstoverførsler (kontanthjælp, sygedagpenge, revalidering, dagpenge m.v.), modtagelse af nye udlændinge og danskuddannelse til voksne udlændinge. Udvalget har ansvaret for koordination af kommunens tværgående integrationsindsats, samt revision og opfølgning på kommunens samlede integrationspolitik.
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen varetager den daglige administration af de opgaver, som hører under Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens daglige ledelse varetages af en direktion på tre medlemmer under ledelse af forvaltningens administrerende direktør.
Forvaltningen består af en centralforvaltning og en borgerrettet service, som varetages af Jobcenter København, beskæftigelsescentre samt Ydelsesservice.
I 2010 vedtog Folketinget, at den såkaldte objektive sagsbehandling (dvs. tildeling af forskellige former for økonomisk støtte, hvor reglerne er ens, uanset kommune, uanset personlige forhold) skulle overføres fra kommunerne til en ny myndighed, Udbetaling Danmark.
Fra Socialforvaltningen er overflyttet opgaver vedrørende førtidspension, fra Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen barselsdagspenge og fra Økonomiforvaltningen folkepension, boligstøtte og børneydelser.