Brødkrumme
Brødkrumme
Arkiv:
Gruppe:
Serie:
Enhed:
Skaber
Børne- og Ungdomsforvaltningen Den decentrale forvaltning
Om denne skaber
Detaljer
Navn | Børne- og Ungdomsforvaltningen Den decentrale forvaltning |
---|---|
Periode | 2006-2007 |
Type | Kommunal institution |
Beskrivelse
2006 Oprettet.
2007 Nedlagt. Opgaver til Distrikter.
Alle driftsopgaver skulle som hovedregel placeres decentralt. Det betød, at driftsopgaver kun ved ganske særlige forhold kunne placeres i centralforvaltningen. Her tænkes især på forhold, hvor enten driftsopgavens karakter eller den udførende enheds størrelse kunne bevirke, at en given driftsopgave ikke hensigtsmæssigt kunne forankres i et eller flere distrikter.
Distrikterne blev ledet af en børne- og ungdomschef, som refererede til direktionen. De decentrale enheder i distrikterne indeholdt fire afdelinger og en stabsfunktion.
Børne- og ungdomschefen havde det ledelsesmæssige ansvar og den overordnede beslutningskompetence i spørgsmål angående udførelsen af opgaver i distriktet.
Børne- og ungdomschefens opgave var at sikre serviceringen af Børne- og Ungdomsforvaltningens brugere og institutioner i distriktet, sikre at afdelinger og stabsfunktion var let tilgængelige for henvendelser fra distriktets brugere og institutioner og i stand til at besvare spørgsmål fra disse og yde konsultativ bistand. Desuden skulle distrikterne være i dialog og samarbejde med centralforvaltningen og formidle relevant viden fra distriktet til centralforvaltningen.
Organiseringen af distrikterne tog udgangspunkt i den nedenstående model men under hensyntagen til lokale forhold. Som eksempler på forhold, der kunne have betydning for organiseringen, kan anføres forskelle med hensyn til:
- andel af børn og unge i befolkningsgrundlaget.
- geografiske forhold.
- andel af børn og unge med særlige behov.
- antal og kategorier af institutioner.
- andel af institutioner, støttefunktioner eller administrative driftsopgaver, der dækker brugere fra flere distrikter eller hele kommunen.
Den decentrale organisationsmodel:
Staben
Staben varetog følgende opgaveområder:
- Sekretariatsbetjening af ledelsen i distriktet.
- Koordinerende og tværgående opgaver og analyser efter behov.
- Løn- og personaleadministration.
- Økonomistyring og budgetudmelding til institutioner, regnskab, kalkuler.
- Samarbejdsudvalg.
Dagtilbud
Afdelingen varetog følgende opgaveområder:
- Daginstitutioner inkl. basispladser.
- Specialdaginstitutioner.
- Dagplejen.
- Integrerede institutioner (med 0-6-års pladser).
Det skete gennem:
- Tilsyn med driften af institutionerne, både pædagogisk og økonomisk.
- Opsamling og udvikling af institutioners arbejde med års- og læreplaner.
- Lokale udviklingsprojekter.
- Dialog- og netværksskabende aktiviteter i forhold til institutionerne.
- Dialog og samarbejde med det centrale niveau bl.a. om justering og koordinering af pladsstyringen i distriktet.
- Lokale møde- og dialogfora.
- MUS med institutionsledere.
- Lokalt forældreforum i hvert distrikt.
Undervisning og Fritid
Afdelingen varetog følgende opgaveområder:
- Folkeskoler inklusiv specialskoler.
- Fritidshjem og KKFOer.
- Fritids-, junior-, og ungdomsklubber inklusiv specialfritidstilbud.
- Bemandede legepladser.
- Tosprogsområdet inklusiv sprogstimuleringsindsatsen i henhold til § 4a i Folkeskoleloven.
- Billedskolen, Musikskolen og Teaterbutikken hører under distrikt Vesterbro/Kgs. Enghave.
- Samarbejde og tilsyn med private skoler.
Det skete gennem:
- Tilsyn med driften af skolerne og institutionerne, både pædagogisk og økonomisk.
- Udviklingssamtaler med skoler og institutioner.
- Udviklingsplaner for skoler og institutioner.
- Implementering af og tilsyn med sprogstimuleringsindsats i daginstitutioner og sprogordninger.
- Lokale udviklingsprojekter.
- Dialog- og netværksskabende aktiviteter i forhold til skoler og institutioner.
- Lokale møde- og dialogfora.
- MUS med skole- og institutionsledere.
Støtte og Rådgivning
Afdelingen varetog følgende opgaveområder:
- Støtte til børn i dagtilbud, skoler (praktisk medhjælp) og fritidshjem/KKFOer.
- Særlige undervisningstilbud.
Det skete gennem:
- Samarbejde med PPR.
- Visitation af støttepædagog/støtteressourcer til børn i dagtilbud, skoler og fritidshjem / KKFOer.
- Koordination af støttetilbuddene og lokalt tværfagligt samarbejde omkring børn med særlige behov.
- Lokale udviklingsprojekter.
- Dialog- og netværksskabende aktiviteter i forhold til institutionerne.
- Deltagelse i tværfagligt samarbejde omkring børn og unge med særlige behov (internt i forvaltningen og med Socialforvaltningen og Sundhedsforvaltningen).
Bemærkninger:
PPR inklusiv tale- og hørepædagoger organiseres i 4 centre, som hver dækker to distrikter.
Sundhed og Miljø
Afdelingen varetog følgende opgaveområder:
- Sundhedsplejen.
- Lokalt samarbejde med Børne- og Ungdomstandplejen.
- Arbejdsmiljø – lokal sikkerhedsorganisation, psykisk og fysisk arbejdsmiljø.
- Undervisningsmiljøvurderinger.
Det skete gennem:
- Driften af den lokale sundhedspleje, herunder tilrettelæggelse af sundhedsplejetilbudene.
- Implementering af vedtagne sundhedspolitikker.
- Lokale udviklingsprojekter.
- Faglig kvalitetssikring og udvikling.
- Deltagelse i tværfagligt samarbejde omkring børn og unge med særlige behov (internt i forvaltningen og med Socialforvaltningen og Sundhedsforvaltningen).
Der var 8 distrikter:
- Distrikt Amager
- Distrikt Bispebjerg
- Det Centrale Byområde
- Distrikt Nørrebro
- Distrikt Valby
- Distrikt Vanløse / Brønshøj – Husum
- Distrikt Vesterbro / Kongens Enghave
- Distrikt Østerbro
Referencer
Starbas ID | 4916 |
---|---|
ASTA7 ID | c8d65c0e-7c76-4a3f-824e-122a7277bff6 |