Sundby Gasværk blev bygget i perioden 1951 til 1958, efter der den 11. september 1951 blev oprettet overenskomst om aftagning af gas fra Mærsk Raffinaderiet. For at behandle denne gas, opførtes et reforminganlæg på hjørnet af Prags Boulevard og Amager Strandvej direkte ud mod Øresund lige i nærheden af raffinaderiet, og d. 14. maj 1958 begyndte udsendelsen af gas til byen.
Gasværket blev placeret sådan, at en eventuel fremtidig udvidelse med lager af propan-butan eller naturgas og eventuelt nye produktionsanlæg kunne ske mod syd. Samtidigt var anlægget placeret sådan, at det var muligt at få tilsejlet letbenzin og propanbutan, eventuelt naturgas, i flydende tilstand over Prøvestenshavnen, samt at der kunne anvendes raffinaderigas aftaget fra Mærsk Raffinaderiet.
I tiden 1963-65 blev tre nye forgasningsanlæg opført lige øst for reforminganlægget. Disse anlæg blev bygget af det østrigske firma Ibeg (Industriebedarf- Gesellschaft, Wien), og i foråret 1969 blev et fjerde anlæg bygget. I modsætning til reforminganlægget var disse nye anlæg bygget til lavt tryk og diskontinuerlige (cykliske) i deres funktion.
På Sundby gasværks areal blev der bygget 7000 m3 letbenzintanke, der tilsammen kunne rumme ca. 18.000 tons letbenzin. I henhold til brandvæsenets krav blev tankene udført af jernbeton og jorddækket. Indvendigt blev tankene dækket med stålplader af hensyn til tætheden. Letbenzinen kunne ledes til og pumpes væk gennem et ledningssystem anbragt over tankene, sådan at der af sikkerhedshensyn ikke blev ført ledninger ind på siden eller i bunden af dem.
Til propan-butan blev der installeret cylindriske tanke svarende til en maksimal lagerbeholdning på ca. 600 tons. Disse tanke blev to og to adskilte af betonskærme. Fra propan-butan-tankene førte ledninger til et fordampningsanlæg, placeret i en bygning ved procesanlægget. Den fordampede propan-butan kunne anvendes til karburering af spaltgas (opblandet med luft) eller blive benyttet til fyring og spaltning.
Sundby gasværk blev nedlagt i 2007.