Brødkrumme

Arkiv

Ikke valgt endnu

Gruppe

Ikke valgt endnu

Serie

Ikke valgt endnu

Enhed

Ikke valgt endnu

Brødkrumme

Arkiv:

Ikke valgt endnu

Gruppe:

Ikke valgt endnu

Serie:

Ikke valgt endnu

Enhed:

Ikke valgt endnu

Skaber

Børne- og ungdomsforvaltningen Center for Ressourcestyring

Om denne skaber

Detaljer

Navn Børne- og ungdomsforvaltningen Center for Ressourcestyring
Periode 2007-​2010
Type Kommunal institution

Beskrivelse

Center for Ressourcestyring blev oprettet i 2007.

Generelle opgaver:
- Politiske indstillinger og svar på politiske henvendelser
- Dokumentation, evaluering og opfølgning på politiske mål
- Politik- og strategiudvikling i forhold til økonomi, personale, bygninger og IT
- Mål- og rammeformulering i forhold til centerets opgaveportefølje
- Metode- og konceptudvikling i forhold til centerets opgaveportefølje
- Overordnet ansvarlig for tværgående personale- og kompetenceudvikling i BUF
- Tværgående kompetenceudvikling i forhold til ressourcestyring
- Ledelsesudvikling (fælles ledelsesprogram i BUF)
- Overordnet arbejdsmiljø - APV, sikkerhedssamarbejde (sekretariat for HSiU), psykisk og fysisk arbejdsmiljø inklusiv Offensiv Strategi
- Overordnet arbejde med personalepolitik
- HR
- Løbende dialog med Distrikter, Center for Børn og Unge og Sekretariatet
- Sekretariat for HSU
- Overordnet koordinering med andre forvaltninger

Specifikke opgaver:
- Fælles og koordinerende økonomistyring
- Udarbejdelse af overordnet budgetoplæg for forvaltningen
- Teknisk understøtning af budgetopfølgning og regnskab
- Budgetudmelding af administrationsbudgetter samt projektøkonomi mv. til centre
- Samlet budgetudmelding til skoler og institutioner
- Samlet regnskab og kalkuler
- Oprettelse af kontoplaner m.v. og intern kontrol
- IT: strategi og politikker, udvikling (digital forvaltning), anskaffelser og implementering, sikkerhed og brugeradministration, bestillerenhed i forhold til koncernservice
- Ledelse af og koordinering i forhold til it-assistenter i distrikterne
- It i undervisningen (digitalisering i undervisningen) og pædagogisk it-drift
- Drift og support af styringssystemer
- Ledelsesinformationssystemet
- Varetagelse af forvaltningens relation til kommunens lønleverandør
- Løn- og personaleadministration - herunder: Løn- og personaleadministration, Personalejuridisk ekspertise (kollektiv og individuel arbejdsret, forvaltningslov mv., herunder særlige personalesager), Overenskomstfortolkning og heraf afledte forhandlinger, Udmelding af rammer for og midler til lokal løndannelse; Retningslinjer, rammer og konsultation i forhold til decentrale forhandlinger; Opgaver vedr. refusioner/barselsfond og jubilæum/Dronningens fortjenstmedalje
- Daglig bygningsdrift - sikring, alarm, hærværk, energi, nødinstitutioner m.v. samt samarbejde med Københavns Ejendomme: Bestilleropgaven i.f.t. anlæg; Prioritering af vedligeholdelsesmidler; Styring af forvaltningens husleje-forhold
- Anlægsdelen i forhold til plads- og kapacitetsstyring
- Tilsyn med legepladser (sikkerhedsmæssigt)
- Oplæg til politiske beslutninger vedr. til-, om-, og udbygning af institutioner og skoler
- Klassificering og omlægning af rengøring
- Bestillerenhed i forhold til Center for undervisningsmidler
- Central indkøbspolitik
- Central postfunktion, indkøbsaftaler, telefoner, adgangskort m.v. (midlertidig placering)
- Beredskab
- Arkivet

Tilknyttede selvstændige, kontraktstyrede enheder og institutioner:
- Rengøringssektionen

2010 var Center for Ressourcestyring inddelt i fire kontorer:

- Bygninger. Kontoret var delt op i to afdelinger - en driftsafdeling og en anlægsafdeling.

Driftsafdelingen beskæftigede sig bl.a. med sikkerhedsinspektion af legepladser, politik- og strategiudvikling i forhold til bygninger og en række administrative og tekniske opgaver. Derudover varetog driftsafdelingen andre opgaver, som for eksempel at bakke op om rengøringsopgaven på skoler og i fritidsinstitutioner. I driftsafdelingen var der endvidere følgende tre sektioner: Sikring og vedligeholdelse, Rengøringssektionen og Kompetenceudvikling for Teknisk Personale.

Anlægsafdelingen havde bl.a. ansvaret for at udarbejde og godkende helhedsplaner på skoleområdet, rådgive omkring indkøb af inventar, samt fastlægge økonomi og tid. Derudover sørgede anlægsafdelingen for at opføre det antal pladser, som skoler og institutioner havde behov for. Dette blev gjort enten ved udbygning eller ved at opføre nye skoler og institutioner.

- Personale. Kontoret for Personale var organiseret i tre opgaveområder, der igen var opdelt i 12 underliggende teams. Personalekontoret havde hovedansvar for strategisk udvikling og kvalitetssikring af HR, løn- og personaleadministration samt forhandlings- og personaleområdet - herunder arbejdsmiljø og personale- og kompetenceudvikling.

- Center for Informatik. Centrets hovedansvar var at bygge bro mellem Børne- og Ungdomsforvaltningens visioner for it-understøttelse og forretningsområder, så forvaltningens kerneydelser og interne processer fortsat blev udviklet og fremtidige it-muligheder udnyttedes aktivt.

Dette blev gjort ved at: sikre sammenhæng mellem de kommunale IT-løsninger, de forvaltningsspecifikke systemer, medarbejdernes kompetencer og organisationens behov; arbejde målrettet for digitalisering af de kommunale ydelser og BUFs arbejdsgange; understøtte digitalisering af undervisningsaktiviteter.

- Økonomi og Ledelsesinformation. Kontoret var organiseret i fem afdelinger og havde hovedansvar for udvikling, koordinering og kvalitetssikring af økonomistyringen i forvaltningen samt udvikling og vedligeholdelse af ledelsesinformation.

Center for Ressourcestyring blev nedlagt i 2010 i forbindelse med organisationsændringer i forvaltningen.

Referencer

Starbas ID 4905
ASTA7 ID 0b9503e8-f226-4b33-a2d7-4e871f291886