I 1998 blev Digitaliseringsafdelingen oprettet. Afdelingen havde ansvaret for forvaltningens overordnede IT-strategi og for driften af den anvendte IT. Driften indbefattede indkøb og vedligeholdelse af IT-materiel, drift af netværket og implementering af både fælles og lokale programmer.
Desuden blev der udført fejlsøgning og afhjælpning af driftsforstyrrelser samt rådgivning af brugere og superbrugere. I forbindelse med investering i ny software til lokale afdelinger blev der ydet rådgivning og projektledelse, for at sikre at forvaltningen opfyldte kravene til it-sikkerhed og de gældende tekniske specifikationer.
I 2010 ændrede afdelingen navn til Digitaliseringsafdelingen og blev en del af Servicecentret. Som en del af det nye servicecenter er Digitaliseringsafdelingens opgave at hjælpe institutioner og andre i forvaltningen med deres digitale tilbud til borgerne.
Afdelingen har 3 enheder med hvert sit bestemte arbejdsområde:
1. Fælles-IT håndterer alt vedrørende den IT, der er fælles på tværs af Kultur- og Fritidsforvaltningen (Pc’ere, netværk, øvrige standardydelser fra Koncernservice, eDoc, Office m.fl).
2. Fag-IT håndterer de opgave- eller fagspecifikke IT-systemer (f.eks. bibliotekssystemerne, kulturhusportalen, bookingsystem, besøgstællere mv).
3. Projektenheden giver bistand fra vugge til grav vedrørende digitaliseringsprojekter og tilknyttede forbedringer af arbejdsgange.
I 2011 blev Drift og Koordinering lagt sammen med Digitaliseringsafdelingen.