Servicecentret blev oprettet 1. januar 2010, som en støttefunktion til forvaltningens institutioner, i forbindelse med den store omorganisering af forvaltningen. Servicecentret fik til opgave at sikre institutionerne nem og hurtig adgang til centraladministrationens service gennem bedre koordinering, samarbejde og videndeling mellem centrets fem stabsafdelinger:
- Planlægning
- Drift og Koordinering
- Digitaliseringsafdelingen
- HR-afdelingen
- Økonomiafdelingen.
I februar 2011 blev organisationsændringerne evalueret. Det førte til justering af organiseringen af servicecentret. Institutionerne efterspurgte primært konsulentbistand vedrørende økonomistyring, organisering, HR, udbud og juridiske spørgsmål. Derfor blev disse kompetencer samt udviklingsopgaver opprioriteret.
Desuden var det uklart, hvem der var servicecentrets primære kunder. Det førte til en udskillelse af Planlægning fra servicecentret, så servicecentret bestod af de enheder, som havde institutionerne som deres primære kunder. Desuden blev biblioteksfaglige opgaver flyttet til hovedbiblioteket. Derudover førte uklare snitflader mellem Digitaliseringsafdelingen og Drift og Koordinering til at disse blev samlet til en enhed.
Fra februar 2011 bestod Servicecentret tre enheder: Økonomi, HR og IT.