Sekretariat og Kommunikation under Kultur- og Fritidsforvaltningen blev oprettet i 1998. Sekretariatet varetog den overordnede koordinering af afdelingens drift, specielt i forholdet til Borgerrepræsentationen, øvrige udvalg og forvaltninger og var sekretariat for Folkeoplysningsudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, borgmester og administrerende direktør. Opgaverne omfattede blandt andt forberedelse af dagsordener, indstillinger og beslutningsprotokoller.
Herudover hørte Informationsafdelingen, Københavns Folkeregister, Storkøbenhavns Taxinævn, Københavns Husleje-, Anke- samt Beboerklagenævn, organisatorisk under sekretariatet.
Sekretariatet udstedte næringsbreve og forestod sekretariatsbetjeningen for:
- Bevillingsnævnet
- Lokalradionævnet i København
- Det Fælles Fjernsynsnævn i Københavnsområdet
- Valgbestyrelsen
- Lokalnævnet for Københavns Politikreds
- administrationen af legater
- vielser og registrering af partnerskab
- kontrol med Casino Copenhagen
Nogle af disse opgaver kom i 2009 under Administrativ Borgerservice for i 2010 at ende hos Københavns Borgerservice under Økonomiforvaltningen.
Med Kultur- og Fritidsforvaltningens omorganisering 1. januar 2010 skiftede sekretariatet navn til Sekretariat og Kommunikation og blev forvaltningens og politikernes rådgivende afdeling. Jurister og økonomer arbejder med at vejlede og forberede beslutningsmateriale for borgmesteren, Kultur- og Fritidsudvalget, Folkeoplysningsudvalget, Borgerrepræsentationen og den administrerende direktør. De løser en række opgaver som for eksempel strategisk rådgivning og borgmestertaler.
Kommunikations- og pressemedarbejdere arbejder både med intern og ekstern kommunikation og rådgiver forvaltningens afdelinger i at få deres budskaber og historier ud til borgerne. De tager sig af web-løsninger og PR på alle niveauer.