Brødkrumme
Brødkrumme
Skaber
Socialforvaltningen Center for Mål og Rammer
Om denne skaber
Detaljer
Navn | Socialforvaltningen Center for Mål og Rammer |
---|---|
Periode | 2008- |
Type | Kommunal institution |
Beskrivelse
Center for Mål og Rammer (MR) blev oprettet i forbindelse med nyorganisering af Socialforvaltningens centralforvaltning den 1. september 2008. Centralforvaltningens kontorer blev samlet i tre centre, hvoraf Center for Mål og Rammer bestod af følgende kontorer (et for hvert af forvaltningens tre målgruppeområder):
- MR Handicap og Psykiatri (MR Haps)
- MR Udsatte grupper, Misbrug og bolig (MR Udsatte)
- MR Børn og familier (MR Børn)
De tre kontorer i centret fik til opgave primært at bidrage opad og udad, i forhold til betjening af Socialudvalget og Borgerrepræsentationen med udarbejdelse af beslutningsgrundlag og beslutningsoplæg. Desuden varetog kontorerne den overordnede planlægning og mål- og rammestyring indenfor deres respektive målgruppeområde.
Samtidig skulle kontorerne gennem tæt koordinering på tværs sikre fælles retningslinjer for økonomistyring, mål og resultater samt sikre fælles retning på strategiske indsatsområder, så den brugerrettede indsats var effektiv og af høj kvalitet, uanset hvilken målgruppe, der var tale om. Dermed var kontorerne i centret også afhængige af et koordineret, tæt samarbejde med de drifts- og udviklingsansvarlige kontorer.
Det samlede budgetansvar for målgruppeområdet var placeret i MR-kontoret. Dermed havde kontoret også ansvaret for udmelding af budgetter til såvel drifts- og udviklingskontoret som til de lokale centre, og ansvaret for opfølgning på forbrug, udarbejdelse af regnskabsprognoser mv.
Kontoret havde også ansvaret for udarbejdelse af overordnede planer og strategier for områdets udvikling, for udformningen af de overordnede styringsprincipper for forvaltningens brugerrettede aktiviteter og for det overordnede samarbejde med de øvrige forvaltninger og eksterne parter som kriminalforsorg, Sundhedsstyrelse mv. Det gjaldt for eksempel udarbejdelse af bidrag til rammeaftaler og sundhedsaftaler med andre kommuner og Region Hovedstaden.
Det var en opgave for alle dele af den nye centrale organisation at arbejde med at sikre ensartethed i arbejdsgange på tværs af centrene og centrene imellem, så muligheder for misforståelser og fejlfortolkninger minimeres. Indenfor målgruppeområderne skulle større opgaver løses i tæt partnerskab mellem MR-kontor og Drifts og Udviklings kontor (DU-kontor). Det drejede sig bl.a. om:
- Overordnet økonomistyring. Selv om MR-kontoret havde det overordnede ansvar for økonomien indenfor målgruppeområdet, kunne kontoret ikke meningsfuldt alene håndtere sparekrav eller prioritering mellem forskellige udgiftsbehov.
- Strategiudvikling. Ansvaret for udarbejdelse af strategier / sektorplaner blev lagt i MR-kontoret, men den specifikke viden om udviklingen og udfordringerne indenfor områderne lå i høj grad i DU-kontoret, og i bo/institutionscentrene og social-/handicap-/rådgivningscentrene.
- Udarbejdelse af indstillinger og anden betjening af direktion og politikere. MR-kontoret skulle stå for den største del af betjeningen, men DU-kontoret måtte nødvendigvis bidrage med input i form af bl.a. analyser, ledelsesmæssige vurderinger, opsummering af erfaringer og baggrund, status på udviklingsinitiativer osv.
Et andet væsentligt aspekt af behovet for tæt koordinering indenfor målgruppeområderne var hensynet til kvalitet og retning i kommunikationen med omverden. Det gjaldt i forhold til direktion og sekretariat, og ikke mindst i forhold til institutioner og samarbejdspartnere.
I forbindelse med organisationsændringen var der tværgående opgaver og funktioner, der skulle bidrage til at kvalificere den generelle styring og drift. Der var tale om de tre nedenstående opgaver, som hver blev forankret hos en MR-kontorchef.
- Tværgående juridisk enhed (2008-2010)
Med det formål at understøtte den generelle sagsbehandling i forvaltningen blev der etableret en tværgående juridisk enhed, der fik ansvar for kvalitetssikring og -udvikling indenfor klagesagsbehandling, praksisbeskrivelse og kvalitetsforbedringer for den enkelte borger. Enheden fik både en rådgivende funktion for hele forvaltningen og havde et koordinerende ansvar for at sikre juridisk kvalitetsudvikling på tværs af de øvrige centrale brugerrettede kontorer.
Forvaltningens sagsbehandling i forbindelse med lovbundne ydelser blev placeret i denne enhed i sammenhæng med koordinerende opgaver som henvendelser til / fra Borgerrådgiveren, Folketingets Ombudsmand, klager til borgmester / direktion og modtagelse af tilsynsrapporter. Den tværgående juridiske enhed forankredes hos kontorchefen for MR Udsatte grupper, misbrug og bolig. På et tidspunkt overgået til MR Handicap og Psykiatri.
- Tværgående enhed for udvikling af effektstyring
Med det formål at understøtte en generel opkvalificering af effektstyring blev der etableret en tværgående enhed, der fik ansvar for udvikling af effektmåling og dokumentation samt effektstyring af forvaltningens brugerrettede ydelser.
Enheden fik en rådgivende funktion for hele forvaltningens udvikling af resultatbaserede styringsmodeller og havde et koordinerende ansvar for implementeringen på tværs af de brugerrettede kontorer samt i forhold til understøttelse af implementeringen fra forvaltningens tværgående kontorer. Denne tværgående enhed blev forankret hos kontorchefen for MR Børn og familier.
- Tværgående enhed, kvalitetsmodeller
Med det formål at understøtte den generelle kvalitetsudvikling i forvaltningen blev der i MR-psykiatri og handicap etableret en kompetence i forhold til udvikling af en fælles kvalitetsmodel for forvaltningens tilbud. Udgangspunktet for arbejdet var den danske kvalitetsmodel - dog tilpasset det sociale område, og det faktum at der, særligt på bostedsområdet for hhv. psykisk syge og handicappede, var en lang række parallelle problemstillinger og udfordringer i forhold til at udvikle og sikre kvaliteten af indsatsen.
Kontoret havde udelukkende en overordnet igangsættende og koordinerende funktion. Den konkrete kvalitetsudvikling skulle være forankret i henholdsvis drifts- og udviklingskontorerne og på de enkelte botilbud. Den tværgående enhed blev forankredet hos kontorchefen for MR Handicap og Psykiatri.
1. juni 2010 flyttede to områder fra MR Handicap og Psykiatri, nemlig visitationen og køb/salg - afregning. Visitationen af voksne med sindslidelse flyttede til Socialcenter København, visitation af børn og voksne med handicap flyttede til Handicapcenter København, og køb og salg - afregning flyttede til Økonomiservice (Myndighedscentrene).
1. december 2010 blev den tværgående juridiske enhed opløst. I forbindelse med oprettelsen af myndighedscentrene blev det besluttet at opløse enheden og flytte opgaverne til andre. Enhedens opgaver blev placeret hos sekretariatet, MR Handicap og Psykiatri, Socialcenter København, MR Børn og MR Udsatte.
1. marts 2011 blev Mål- og Rammekontoret for Handicap og Psykiatri sammenlagt med Mål- og Rammekontoret for Udsatte grupper, Misbrug og bolig. Det nye kontor fik navnet Mål- og Rammekontoret for Voksne.
Referencer
Starbas ID | 4942 |
---|---|
ASTA7 ID | dc4cd471-edfc-4c6f-bd6b-72e25875e06c |