Brødkrumme

Brødkrumme

Arkiv:

Ikke valgt endnu

Gruppe:

Ikke valgt endnu

Serie:

Ikke valgt endnu

Enhed:

Ikke valgt endnu

Skaber

Socialforvaltningen Mål- og rammekontoret for misbrug og bolig

Om denne skaber

Detaljer

Navn Socialforvaltningen Mål- og rammekontoret for misbrug og bolig
Periode 2006-​2011
Type Kommunal institution

Beskrivelse

2006 Oprettet. Mest fra Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningens 7. kontor.

2008 Navneændring og Organisationsændringer. Opgaver der ikke vedrørte psykiatri overtaget fra MR Voksne. Drifts- og Udviklingskontoret oprettet og overtaget nogle opgaver. Tværgående juridisk enhed etableret.

2010 Tværgående juridisk enhed opløst, overtog enkelt en enkelt opgave fra enheden.

2011 Sammenlagt med MR handicap og psykiatri som MR Voksne pr. 1/3


Kontoret havde ansvaret for indsatsen over for truede og socialt marginaliserede grupper, bl.a. hjemløse, stofafhængige og alkoholmisbrugere og desuden ansvaret for den boligsociale indsats. Kontoret varetog endvidere opgaver i forhold til det frivillige sociale arbejde og havde budget- og regnskabsansvar for midler til frivillige sociale organisationer og foreninger (§ 115-midler).


Kontorets historie og organisatoriske udvikling:

1. januar 2006 overgik indsatsområderne for stof- og alkoholafhængige, hjemløse, husvilde, boliganvisning, boligsocial indsats, byggeri og støtte til frivilligt socialt arbejde fra det tidligere Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltning til den nye Socialforvaltning, hvor de blev samlet i et nyt Mål- og Rammekontor for Misbrug, Hjemløse, Bolig og Byggeri.

Kontoret havde rødder i 7. kontor, byggekontoret og økonomikontoret (Familie- og arbejdsmarkedsforvaltningen).

Mål- og Rammekontoret fik ansvar for både den faglige kvalitet og budgetterne, til forskel fra den tidligere opdeling af opgaverne i et økonomikontor (K04: ØPA4) og et fagkontor (7. kontor).


I forbindelse med strukturomlægningen overtog Socialforvaltningen pr. 1. januar 2006 også ansvaret for alkoholområdet. Ansvaret for dette område blev placeret i Mål- og rammekontoret for misbrug, hjemløse, bolig og byggeri. Med overdragelsen af alkoholområdet fulgte E-huset, et plejehjem for aktivt drikkende alkoholikere med adfærdsafvisende karaktertræk. Dertil kom ansvaret for en pulje benyttet til køb af socialpædagogiske døgnophold til alkoholmisbrugere i Blå Kors regi. Pr. 1. januar 2007 fulgte tillige overdragelsen af alkoholbehandling fra H:S.


Kontoret havde fra start følgende opgaver og sagsområder:

- Misbrug (stof og alkohol)

- Boformer (§§91, 94 og 93a)

- Husvilde

- Boligsocialt arbejde

- Boligområdet

- Boliganvisning

- Gadeplansarbejde

- Indsatsen vedr. grønlændere

- § 115, frivillighedspolitik

- Sociale handleplaner

- Projekter, herunder satspuljeaftalen

- kommunikation, beretninger


Tværgående opgaver:

- Udvikling, målfastsættelse, evaluering, forskning mv.

- IT generelt

- Økonomisk koordinering

- Lægefaglig koordinering

- Juridisk koordinering

- Bestillerenheden - almenboligloven

- Bestillerenhed - serviceloven


Organisationsændringerne i 2008, hvor Drifts og Udviklingskontorerne blev oprettet, medførte ændringer af MR-Misbrug. MR kontoret havde 4 overordnede opgaver:

- Mål- og rammestyring af det tilknyttede institutionsområde

- Mål- og rammestyring af rådgivningscentrene

- Tværgående opgaver i forvaltningen

- Politikudvikling for det samlede ansvarsområde


Mål- og rammestyring af det tilknyttede institutionsområde (misbrug, hjemløse, krisecentre og opsøgende arbejde) ændrede 2008 karakter med den nye struktur. Den umiddelbare kontakt og opfølgning i forhold til institutionerne blev overtaget af DU-kontoret. MR-kontorets økonomiopgaver blev derefter udmelding af de overordnede rammer og de opgaver, som knyttede sig til den centrale budgetproces. Målopgaverne bestod i implementering af politisk vedtagne strategier og planer. Opgaveløsningen forudsatte samarbejde mellem DU- og MR-kontoret.


Mål- og rammestyring af rådgivningscentrene fortsatte som hidtil. Det vil sige det økonomiske samarbejde omkring prognoser og regnskabsaflæggelse, og de faglige om udvikling af ydelserne.


Tværgående opgaver i forvaltningen. 3 tværgående opgaver var forankret i MR-kontoret: Bestillerenheden, den tværgående juridiske enhed (2008-2010), og den sociale boliganvisning. Enhederne løftede opgaver på tværs af hele forvaltningen.

- Bestillerenheden arbejdede for løsninger af Socialforvaltningens behov for byggeri af institutioner og boliger. Enheden var bindeled mellem forvaltningen og Københavns Ejendomme, det almene boligområde og arkitekter m.m.

- Den tværgående juridiske enhed varetog opgaver inden for retssikkerhedsområdet, kvalitetssikring af sagsbehandling, overordnet fagligt ansvar for førtidspension, enkeltydelser, boligstøtte og børneydelser, tilsyn vedrørende bosteder m.v. samt opgaver i relation til det udliciterede tilsyn fra 1. marts 2009. (på et tidspunkt (måske 2009) overgået til MR Handicap og Psykiatri, enheden nedlagt december 2010)

- Den sociale boliganvisning stod for tildeling af de almene boliger, som kommunen havde anvisningsret til.


Politikudvikling skulle forstås bredt som indstillinger og betjening af direktion og udvalg. Det handlede om dokumentation, budgetforslag, politikeransvar og strategi / planarbejde. Politikudviklingen skulle udover de ovenstående områder også ske på det boligsociale område (projekter ude i boligområderne), prostitutionsområdet og frivillighedsområdet.


1. december 2010 overtog MR Udsatte følgende opgave fra Tværgående juridisk enhed:

- Besvarelse af Borgerrådgiverens konkrete udtalelsessager vedrørende borgerklager inden for MR-kontorets eget fagområde

Referencer

Starbas ID 4717
ASTA7 ID cf879c75-6860-4e82-afaa-fa4c0021dd41