Brødkrumme

Arkiv

Ikke valgt endnu

Gruppe

Ikke valgt endnu

Serie

Ikke valgt endnu

Enhed

Ikke valgt endnu

Brødkrumme

Arkiv:

Ikke valgt endnu

Gruppe:

Ikke valgt endnu

Serie:

Ikke valgt endnu

Enhed:

Ikke valgt endnu

Skaber

Socialforvaltningens Myndighedscentre

Om denne skaber

Detaljer

Navn Socialforvaltningens Myndighedscentre
Periode 2009-​
Type Kommunal institution

Beskrivelse

Socialforvaltningens nye lokale organisering trådte i kraft 15. december 2009. De daværende otte socialcentre, fire rådgivningscentre og et handicapcenter blev samlet i fire myndighedscentre.

Der blev et bydækkende myndighedscenter for hvert målgruppeområde:
- Børne- familiecenter København (udsatte børn og familier)
- Socialcenter København (voksne med særlige behov)
- Rådgivningscenter København (borgere med misbrugsproblemer)
- Handicapcenter København (borgere med handicap)

Dertil kom tre specialiserede enheder på det administrative område (løn- og personaleservice, Ejendomsservice og Økonomiservice) og hjemmeplejens bydækkende visitations- og udførerenheder.

Handicapcenter København var allerede blevet etableret i 2008, da de fire handicapcentre blev lagt sammen til et center efter etableringen af hjemmeplejens udførerenhed havde reduceret handicapcentrenes opgaver. Handicapcentret overtog i midten af december 2009 opgaverne vedrørende kompensation for merudgifter til forsørgelse af handicappede børn og tabt arbejdsfortjeneste ved handicappede børn fra de forskellige socialcentre som blev nedlagt på dette tidspunkt.

Socialcenter København bliver etableret som ét center for socialt udsatte voksne borgere, undtagen borgere med misbrug eller handicap. Opgaverne var stort set de opgaver, som de hidtidige servicemodtagelsesteam og voksenteam havde varetaget - bortset fra sikringsydelserne. Medarbejderne blev samtidig samlet i fem lokale team mod de hidtidige otte.

Indsatsen overfor udsatte børn, unge og familier blev samlet i Børne- / familiecenter København. Der skete ikke grundlæggende ændringer i den måde, børnesager blev håndteret på i forbindelse med undersøgelses-, handleplans- og opfølgningsarbejdet, som følge af den nye struktur. Med den nye struktur blev fire rådgivningscentre samlet til ét rådgivningscenter. Tilpasningen til den nye struktur var ikke særligt omfattende for rådgivningscentrene, hvor den hidtidige struktur med behandler- og modtageenheder fortsatte.

Myndighedscentrenes opbygning ved oprettelsen 2009/2010 indebar, at hvert center har en central enhed, der rummer en modtagefunktion og et sekretariat / stabsfunktion. Derudover udgøres centret af et eller flere bydækkende specialteam og et antal lokalt placerede team tæt på de borgere, der har brug for en specifik social indsats. Alle teamchefer refererer til den bydækkende myndighedschef indenfor det respektive målgruppeområde. Et myndighedscenter er således ikke en samlet fysisk enhed, men en samlet organisatorisk enhed med et enstrenget ledelsessystem.

Udgangspunktet for opgave- og ansvarsfordelingen i myndighedscentret er, at de borgerrettede ydelser leveres af det team, hvor borgeren har sin sag. Det gælder myndighedsopgaver og administration, for eksempel tildeling af enkeltydelser, administration af førtidspension, personlige tillæg, indstillinger til den sociale boliganvisning og udmøntning af de afgørelser, der er truffet om foranstaltninger i hjemmet / familien. Dertil kommer de socialpædagogiske opgaver, boligsociale initiativer og det lokale samarbejde med skoler, institutioner, sundhedspleje m.v.

Centrets stab understøtter det borgerrettede daglige arbejde i de lokale team i form af controlling, vejledning, HR indsatser mv. Dertil kommer opgaver, som kræver faglig koordinering på tværs af byen – for eksempel koordinering af den boligsociale indsats eller særligt fokus på unge kriminelle. Endelig samles særlige, specialiserede kompetencer – for eksempel indenfor det juridiske felt - i staben.

De tre administrative enheder servicerer udelukkende de lokale enheder i Socialforvaltningen (SOF). I SOF har man altså valgt at samle hovedparten af det administrative lokale personale. Det sker for at undgå, at der er mange mennesker som sidder rundt om i byen og laver det samme og for bedre at kunne udnytte fordelene ved stordrift.

De tre administrative enheder:
1. Løn- og personaleservice
Løn- og personaleservice servicerer Børnefamiliecenter København, Handicapcenter København, Rådgivningscenter København, Socialcenter København samt Kontorerne i Bernstorffsgade. Endvidere serviceres enheder, som har indgået særlig aftale med Løn- og personaleservice om køb af personaleadministrative ydelser.
For så vidt angår barselssager servicerer Løn- og personaleservice også Centerfællesskaberne. Fra 1. januar 2010 hørte den bydækkende enhed Løn- og personaleservice under kontoret for HR Administration.

2. Ejendomsservice og privatretlige forhold
Organisatorisk hører enheden til kontoret for Bolig (oprettet marts 2011)
Ejendomsserviceområdet:
- administration af socialforvaltningens lejekontrakter
- administration af indvendig vedligeholdelse
- bistand til forvaltningens lejekontrakter.
Privatretlige forhold:
- koordinerende indsats i forhold til kontrakter omkring indkøb
- kontraktsindsigelser
- vurdering af visse kravs mulighed for inddrivelse
- vurdering af retssagers relevans før de sendes til eksterne advokater
- mægling på det juridiske felt i forhold til eksterne parter
- generel vejledning af socialforvaltningens medarbejdere i privatretlige konflikter inden for formueretlige forhold

3. Økonomiservice
Organisatorisk hører enheden til kontoret for Regnskab (oprettet marts 2011)
Økonomiservice er en administrativ enhed som yder service og samarbejder med myndighedscentrene og tilhørende enheder (Ejendomsservice og Løn- og personaleservice).

Referencer

Starbas ID 4967
ASTA7 ID e1c2ec94-1337-472b-9a72-88d33bceeb40

Relaterede skabere