Brødkrumme
Brødkrumme
Skaber
Socialforvaltningen
Om denne skaber
Detaljer
Navn | Socialforvaltningen |
---|---|
Periode | 2006- |
Type | Kommunal institution |
Beskrivelse
2006 Oprettet. Primært fra Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen. Alkoholopgaver fra Sundhedsforvaltningen.
2007 Adoptionsopgaver overgik til Region Hovedstaden 1. januar.
2008-2009 Stor omorganisering.
2010 Overgivelse af sikringsydelser (herunder boligstøtte, børnefamilieydelser og børnebidrag) til Københavns Borgerservice (Økonomiforvaltningen) pr. 1. januar 2010.
Socialudvalget har ansvaret for kommunens sociale opgaver for børn, unge og voksne. Herunder også de forebyggende sociale foranstaltninger, indkomstoverførsler fx førtidspension og økonomisk hjælp i særlige situationer. Desuden døgnanbringelser af børn og unge, servicetilbud til handicappede, psykisk syge og alkohol- og stofmisbrugere samt det boligsociale arbejde og boliganvisning. Socialforvaltningen varetager den daglige administration af sager, der hører under Socialudvalget.
Socialforvaltningen er til for:
- Socialt truede børn og deres familier
- Social marginaliserede unge
- Voksne borgere med sindslidelser
- Psykisk udviklingshæmmede borgere - en del multihandicappede
- Borgere med fysisk handicap, fx mennesker med synshandicap, epilepsi, spastisk lammelse, svære gigtformer, muskelsvindslidelser og moderat eller svært erhvervet hjerneskade
- Borgere, som er så afhængige af stoffer eller alkohol, at det skader dem selv eller truer andre
- Hjemløse, som ikke har eller kan opholde sig i egen bolig
- Beboere i bebyggelser med socialt arbejde
___________________
Organisatorisk udvikling:
Ved oprettelsen i 2006 var Socialforvaltningen opbygget med en centralforvaltning, der bestod af en direktion og en række centrale kontorer. Herudover var der lokale socialcentre, handicapcentre og rådgivningscentre for mennesker med stofmisbrugsproblemer.
Forvaltningens arbejdsområder dækkede:
- Handicap
- Psykisk syge
- Misbrug
- Boligsocialt arbejde og boliganvisning
- Døgnanbringelser for børn og unge
- Førtidspension mv.
- Forebyggende sociale foranstaltninger
- Supplerende ydelser, f.eks. boligstøtte, børnefamilieydelse m.v.
- Daghøjskoler
En stor del af kontakten mellem borgerne og Socialforvaltningen foregik i forvaltningens 8 sociale centre. Hvert center var målgruppeopdelt i team, hvor et serviceteam kunne afklare spørgsmål og ansøgninger om f.eks. boligstøtte, børnetilskud, førtidspension og sundhedspleje. Team for voksne med særlige behov tilbød støtte og vejledning til psykisk syge og til borgere der var i risiko for at blive eller var blevet socialt marginaliserede. Børnefamilieteams målgruppe dækkede socialt truede børnefamilier med behov for bl.a. forebyggende indsatser, aflastning i familiepleje eller døgninstitution m.v.
2008-2009 kom der en ny struktur i forvaltningen, som berørte institutionsområdet, lokalforvaltningen og centerforvaltningen.
1. februar 2008 gennemførtes en reorganisering af hjemmeplejen.
1. september 2008 trådte den nye struktur for centralforvaltningen i kraft.
Institutionerne blev samlet i en række centerfællesskaber, fra 1. juli 2008 på handicapområdet og fra 1. januar 2009 på de øvrige områder.
Den nye struktur arbejdede med følgende målgrupper:
- Børn- og ungeområdet
- Handicap
- Psykiatri
- Udsatte grupper, misbrug og bolig
Socialforvaltningens nye lokale organisering trådte i kraft 15. december 2009. Der blev et bydækkende myndighedscenter for hvert målgruppeområde:
- Børne- familiecenter København (udsatte børn og familier)
- Socialcenter København (voksne med særlige behov)
- Rådgivningscenter København (borgere med misbrugsproblemer)
- Handicapcenter København (borgere med handicap)
Dertil kom tre specialiserede enheder på det administrative område (løn- og personaleservice, Ejendomsservice og Økonomiservice) og hjemmeplejens bydækkende visitations- og udførerenheder.
1. januar 2010 overgik sikringsopgaven fra Socialforvaltningen (socialcentrene) til Økonomiforvaltningen (Københavns Borgerservice). Overflytningen af området skete i forbindelse med en større organisatorisk omorganisering i Socialforvaltningen, hvor blandt andet de otte socialcentre blev samlet i myndighedscentre. Overflytningen betød, at administrationen af boligstøtte, ordinært og ekstraordinært børnetilskud, børnebidrag, børnefamilieydelse, ægtefællebidrag samt adoptionstilskud flyttedes fra Socialforvaltningen til Økonomiforvaltningen.
Midt i 2010 overgik visitationen til forvaltningens bo- og dagtilbud på handicap- og psykiatriområdet til Socialcenter København og Handicapcenter København, fra MR Handicap og Psykiatri.
1. marts 2011 fandt der igen ændringer sted i centralforvaltningens organisation.
- MR Udsatte og MR Haps blev slået sammen til MR Voksne.
- Psykiatri flyttede fra DU Haps til DU Udsatte.
- Tværgående økonomi blev opdelt i to kontorer: Tværgående økonomi (Budget) og Regnskab.
- Nyt kontor for resultater og ledelsesinformation: Resultater.
- Nyt kontor for boligprojekter: Bolig
_____________________
I 2010 vedtog Folketinget, at den såkaldte objektive sagsbehandling (dvs. tildeling af forskellige former for økonomisk støtte, hvor reglerne er ens, uanset kommune, uanset personlige forhold) skulle overføres fra kommunerne til en ny myndighed, Udbetaling Danmark.
Fra Socialforvaltningen er overflyttet opgaver vedrørende førtidspension, fra Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen barselsdagspenge og fra Økonomiforvaltningen folkepension, boligstøtte og børneydelser.
Referencer
Starbas ID | 4577 |
---|---|
ASTA7 ID | 51651dde-514a-403f-8d79-7baf17ad5231 |