I 1805 foreslog magistraten, at opgaverne blev fordelt på to sekretariater og det blev godkendt af det Danske Kancelli.
1.sekretariat tog sig fortrinsvis af de personretlige eller familieretlige sager:
- Ægteskabssager
- Overformynderiet
- Adoptionssager (findes via register i referatprotokollerne)
- Faderskabs- og alimentationssager (findes via register i referatprotokollerne)
- Underholdsbidrag
- Navnesager
- Sager om uægteskabeligt samliv
- Ansøgninger om begravelsesbreve
- Indkaldelse af kreditorer i døds- og fallitboer
- Legater, offentlige stiftelser og Kollektfonden
- Kirker og skoler
- Fattigvæsen
- Ansøgning om fri proces
- Fritagelse for rangskat
- Pensioner fra kongen og offentlige kasser
- Toldvæsen, handel og søfart
- Autorisation af forretningsbøger
- Attester om fattigdom (trang) til studenter
- Ekspedition af kongelige bevillinger
Senere kom sessionssager, sundhedspas som følge af kolera og løn til ansatte ved kirker som nye områder under 1. sekretariat.
Særligt omkring adoption: Danske Kancelli fik i medfør af adoptionsloven i 1815 bemyndigelse til at bevilge adoption, Magistratens 1. sekretariat fungerede som ekspeditionskontor for sagerne (se referatprotokollerne). Sagerne fra Danske Kancelli ligger på Rigsarkivet.
Særligt omkring faderskab og alimentation: alimentation er børnebidrag. Fra 1763 fik fædre til uægte børn pligt til at give "børnebidrag" til barnet fylder 10 år, fra 1839 til 14 år og fra 1888 til fyldte 18. år. Se referatprotokollerne.
Regelgrundlag for Magistratens 1. sekretariat:
Fordeling af magistratens forretninger godkendt af Danske Kancelli den 7.marts 1805
Lov af 13.april 1851