Brødkrumme

Arkiv

Ikke valgt endnu

Gruppe

Ikke valgt endnu

Serie

Ikke valgt endnu

Enhed

Ikke valgt endnu

Brødkrumme

Arkiv:

Ikke valgt endnu

Gruppe:

Ikke valgt endnu

Serie:

Ikke valgt endnu

Enhed:

Ikke valgt endnu

Skaber

Socialforvaltningen Center for tværgående funktioner

Om denne skaber

Detaljer

Navn Socialforvaltningen Center for tværgående funktioner
Periode 2008-​
Type Kommunal institution

Beskrivelse

Center for tværgående funktioner blev oprettet i forbindelse med nyorganisering af Socialforvaltningens centralforvaltning 1. september 2008.

Centralforvaltningens kontorer blev samlet i tre centre, hvoraf center for tværgående funktioner samlede følgende kontorer:
- Personale og Organisationskontoret
- Kontoret for Tværgående Økonomi
- Kontoret for Regnskab (blev sammenlagt med Tværgående Økonomi)
- IT og Ledelsesinformation

- Kontoret for Tværgående Økonomi
Kontoret havde det koordinerende ansvar for budgetprocessen i Socialforvaltningen, rammeplacering og afstemning af forvaltningens rammer, budgetudmeldingerne, de kvartalsmæssige regnskabsprognoser og årsregnskabet. Endvidere havde kontoret det koordinerende ansvar for de omkostningsbaserede regnskaber, centralt tilsyn med udførelsen af det lokale ledelsestilsyn på økonomiområdet, opfølgning på revisionsområdet, indkøbsrammeaftaler, kontrakter og udbud, samt udvikling af kontoplanen.

Herudover varetog kontoret den strategiske controller funktion i forvaltningen dvs. udvikling af forvaltningens økonomistyring og metode, resultatmålinger og budgetanalyser. Endelig var kontoret ansvarlig for Socialforvaltningens administrationsbudget samt en række tværgående projekter. Kontoret varetog forvaltningens bestillerrolle på økonomiområdet, herunder medvirken til at få kvalificeret forvaltningens behov i forhold til Koncernservice.

Endvidere varetog og tilrettelagde kontoret følgende opgaver med udgangspunkt i Kasse- og regnskabsregulativets rammebilag:
- Udarbejdelse af forretningsgangsbeskrivelser, budget og prognose på finansposter.
- Rådgivning/support i spørgsmål om revision, regnskab, bevillinger, kontoplan, indkøb, kontrakter og udbud, samt teknisk support (massebogføring samt IT- og SAS-support).
- Udarbejdelse af budgetanalyser med videre til internt brug eller på bestilling fra Økonomiforvaltningen.
- Tovholder og kommunikationsindgang i forhold til samarbejdet med Økonomiforvaltningen.
- Direktions- og borgmesterbetjening i forbindelse med ØU-sager.
- Udarbejdelse og indgåelse af resultatkontrakter.

- Kontoret for IT og Ledelsesinformation
Kontoret for IT og Ledelsesinformation løste forvaltningens IT udviklings- og implementeringsopgaver, herunder leverandørstyring, kontraktstyring og analyse, og betjente direktionen i relation til IT og informationsbehandling. Socialforvaltningens trykkeri, der udførte opgaver for hele kommunen, var forankret i kontoret.

Kontoret havde det overordnede ansvar på IT sikkerheds- og autorisationsområdet, og løste andre opgaver i forvaltningen af sikkerhedsmæssig karakter, der kunne relateres til kommunens ansvar for borgernes data i kommunens it-systemer. Kontoret varetog forvaltningens bestillerrolle på IT området, herunder medvirken til at få kvalificeret forvaltningens behov i forhold til Koncernservice.

Ledelsesinformation (LIS): Kontoret sikrede datagrundlaget for forvaltningens statistikker og forædlede udvalgte data til egentlige ledelsesinformationer til hjælp for blandt andet styring af budgetområder og ressourcer.

- Kontoret for HR / Personale- og Organisationskontoret
Kontorets ansvarsområde var tværgående opgaver i relation til løn, personale- og organisationsudvikling, herunder forhandlingsspørgsmål på personaleområdet. Til kontorets opgaver hørte endvidere centralt forankrede personaleadministrative opgaver, inkl. løn og personalejura. Opgaverne i forhold til organisations- og personaleudvikling havde afsæt i forvaltningens HR-strategi og indbefattede kompetenceudvikling og efteruddannelse, personalepolitiske indsatsområder, ledelsesudvikling, ledelsesevaluering, arbejdsmiljø samt opgaver i forhold til samarbejds- og sikkerhedsudvalg. Desuden forankredes Miljøledelsesprojektet 2008 i kontoret.

Kontoret havde derudover ansvar for interne servicefunktioner i relation til de centrale kontorer, blandt andet intern administration og økonomi, serviceopgaver, arkiv, betjent- og postfunktion samt kantinedriften. De interne servicefunktioner blev varetaget i en selvstændig enhed i kontoret under en daglig leders ansvar.

Socialforvaltningens uddannelsescenter, som forestod afvikling af forvaltningens interne kursusaktiviteter, var organisatorisk tilknyttet kontoret. Uddannelsescentret blev ledet af en daglig leder.

Center for Supervision blev organisatorisk knyttet til kontoret, og ledet af en daglig leder.

Lønområdet var et særligt ansvarsområde, som blev ledet og varetaget i en selvstændig enhed, der organisatorisk var tilknyttet Personale- og Organisationskontoret. Lønenheden varetog forvaltningens overordnede lønopgaver i forhold til budget, regnskabsprognose og regnskab, og stod for forvaltningens overordnede lønforhandlinger.

Referencer

Starbas ID 4949
ASTA7 ID 9a3b2373-1d3b-4be1-b282-82b58b180b8b