Borgerrepræsentationen vedtog den 11. juni 2003 at etablere fire servicecentre i Københavns Kommune for at prøve nye veje i kontakten mellem borger og kommune. I løbet af 2004 blev de fire centre oprettet på centrale adresser i Indre By, Sundby, Vanløse og på Østerbro. I 2008 åbnede et femte borgerservice-center i Valby. I 2009 åbnede det sjette center i Bispebjerg.
Borgerservicecentrene er hovedindgangen for alle, der har brug for personlig ekspedition, eller hvor opgaven kræver, at borgeren møder op personligt. Det kan for eksempel være for at bestille pas/kørekort, få en NemID eller for at afgive sin brevstemme til valg.
Folketinget vedtog i 2010, at Objektiv Sagsbehandling overføres fra kommunerne til en ny myndighed, som hedder Udbetaling Danmark. Her skal ATP fremover varetage opgaveløsningen. Det betyder, at opgaver og medarbejdere flyttes fra kommunerne til ATP senest vinteren 2012-2013.
Overflytningen sker fra både Socialforvalgningen (førtidspension), Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen (barselsdagpenge) og Økonomiforvaltningen (folkepension, boligstøtte og børneydelser). På førtids- og folkepensionsområdet overflyttes kun dele af området, mens barselsdagpenge, boligstøtte og børnefamilieydelser overflyttes helt.
Myndighedsoverdragelsen kommer til at ske løbende. Familieydelser den 1. oktober 2012, barselsdagpenge den 1. december 2012 og folke- og førtidspension samt boligstøtte den 1. februar 2013.