Brødkrumme
Brødkrumme
Skaber
Løndirektoratet
Om denne skaber
Officielt navn
1926-1995 | Direktoratet for Københavns kommunes lønnings- og pensionsvæsen |
---|---|
1996-1997 | Løndirektoratet |
Kaldenavn
1926-1995 | Løndirektoratet |
---|
Detaljer
Navn | Løndirektoratet |
---|---|
Periode | 1926-1997 |
Type | Kommunal institution |
Beskrivelse
1926 Tidligere Direktoratet for stadens Hovedbogholderi og Revision, lønnings- og pensionskontoret 1917-1926 under Magistratens 2. afdeling
1938 under Overborgmesterens afdeling
1996 Navneændring.
1997 Til Økonomiforvaltningen
Indtil omkring 1900 foregik behandlingen af sager om lønninger og pensioner dels i magistratens 2. afdelings sekretariat og dels i hovedbogholderiet. Men efter dette tidspunkt, og især efter at hovedbogholderiet i 1907 var blevet omdannet til et direktorat, blev behandlingen af de fleste af disse sager efterhånden samlet i en særlig afdeling for personalesager indenfor hovedbogholderiet.
Afdelingen for personalesager blev fra 1. juni 1917 organiseret som et særligt kontor, dels fordi arbejdet på dette område blev ved med at vokse både i omfang og betydning, dels fordi der opstod et behov for nærmere samarbejde mellem kommunens forskellige administrationsgrene, så behandlingen og afgørelsen af sagerne kunne blive mere ensartede. Kontoret fik også enkeforsørgelsessagerne overført fra magistratens 2. afdelings sekretariat og ekspederede sager for Kommissionen med at føre tilsyn med assistentuddannelsen.
I 1926 blev kontoret udskilt fra Direktoratet for stadens hovedbogholderi og revision og blev en selvstændig institution med navnet Direktoratet for Københavns kommunes lønnings- og pensionsvæsen. I 1930 blev ledelsen lagt under direktøren for stadens hovedbogholderi og revision. Direktørstillingen i lønnings- og pensionsvæsenet blev nedlagt og en kontorchefstilling oprettet i stedet. I 1939 blev der igen oprettet en stilling som direktør i lønningsdirektoratet.
Direktoratets opgaver:
- principiel behandling af kommunens lønnings- og pensionssager
- udarbejdelse af regulativer og fortolkninger af gældende regler vedrørende personalets vilkår
- forhandlinger med tjenestemandsorganisationer og andre organisationer vedrørende løn- og ansættelsesvilkår
- lønstatistiske publikationer
- beregning og anvisning af løn til cirka 10.500 tjenestemænd og andre ansatte
- beregning og anvisning af pension til cirka 12.500 pensionister og andre understøttede
- opstilling af budget og regnskabsføring for bilag 11 og visse dele af bilag 10 og 22
I 1938 kom direktoratet under overborgmesterens afdeling. Da overborgmesteren var formand for den samlede magistrat, fik direktoratet sekretariatsopgaver vedrørende ansættelse og afsked af visse tjenestemænd, som hørte under den samlede magistrats virksomhed. Direktoratet varetog også funktioner af personalemæssig karakter for de institutioner, som hørte under overborgmesterens afdeling.
I 1964 blev der oprettet en arbejdslederskole under direktoratet, for at effektivisere uddannelsen af arbejdsledere ansat i Københavns kommune. Der var kurser i instruktionsteknik, arbejdspsykologi, forbedring af metoder i ansættelsesinterview samt mødeledelsesteknik, taleteknik og forhandlingsteknik.
I 1966 blev der oprettet en samarbejdsudvalgsskole i de samme lokaler. Uddannelsen skulle effektivisere samarbejdsudvalgenes arbejde ved at give deltagerne et grundigt kendskab til bestemmelserne om samarbejdsudvalg og orienterede om den problematik, der var forbundet med gennemførelsen af det praktiske samarbejde på arbejdspladserne.
I 1968 blev der etableret en videregående arbejdslederuddannelse for formænd, værkstedsledere, maskinmestre og lignende. Kurset skulle give deltagerne kendskab til de love og vedtægter, der havde med kommunen at gøre og udvikle deltagernes personlige lederegenskaber.
Se også Borgerrepræsentationens forhandlinger:
1917-18, s. 3;30 f., 379
1925-26, s. 1206, till. s. 397, 411
1930-31, s.844
1938-39, s. 481
Referencer
Starbas ID | 86 |
---|---|
ASTA7 ID | 75430291-f121-41d7-ac8d-ed55406c727e |